Ny undersökning: Pris går före säkerhet för svenskar vid elektronikköp
Hem E-HANDELNy undersökning: Pris går före säkerhet för svenskar vid elektronikköp

Ny undersökning: Pris går före säkerhet för svenskar vid elektronikköp

Publicerat av: Redaktionen

Black Friday och julhandeln närmar sig, en period då många svenskar investerar i ny elektronik.

En ny undersökning från Norstat, genomförd på uppdrag av Samsung, visar att nio av tio svenskar prioriterar priset och därefter upplevd produktkvalitet som den viktigaste faktorn inför ett köp.

Säkerhetsfunktioner är däremot något som ofta förbises – vilket kan innebära en risk för konsumenternas personliga integritet.

Undersökningen visar att priset är den viktigaste faktorn när svenskarna köper ny elektronik. Fler än 9 av 10 (92%) uppger att priset är viktigast, följt av upplevd produktkvalitet (90%) och kännedom om varumärket (81%). Vem som tillverkar enheten (71%) och omdömen online (69%) påverkar också köpbeslutet, medan endast sex av tio (60%) väger in säkerhetsfunktionerna – samma vikt läggs vid produktens utseende.

AI-utvecklingen skapar nya säkerhetsutmaningar

Ny undersökning: Pris går före säkerhet för svenskar vid elektronikköpSamtidigt blir AI en allt mer integrerad del av vardagstekniken och den snabba utvecklingen väcker nya frågor om integritet och dataskydd bortom traditionella cybersäkerhetshot. Nästan tre av tio (28%) uppger att oro för hur deras personuppgifter kan missbrukas har hindrat dem från att använda AI-aktiverade eller smarta enheter. Många är också oroliga för hacking, datadelning och övervakning. När AI blir en del av allt fler produkter i vår vardag ökar också behovet av att skydda fler sorters data.

– Vi ser en tydlig trend där konsumenter oroar sig för hur deras personliga data hanteras, men ändå inte prioriterar säkerhet när de väljer ny teknik. Det är en kombination som kan leda till allvarliga konsekvenser för den personliga integriteten, säger Oscar Nöjd, innovations- och affärsutvecklingschef, Samsung Electronics Norden.

Oro utan kunskap

Trots att säkerhet sällan prioriteras vid köptillfället oroar sig många för sin digitala integritet. En paradox där nästan åtta av tio (78%) uppger att de känner oro för hur deras personuppgifter hanteras, samtidigt som mer än hälften (55%) har liten eller ingen kunskap om hur de kan skydda sig. Det tyder på ett kunskapsgap och en bristande tillit till hur data samlas in, lagras och används – ett gap som kan få allvarliga konsekvenser för den personliga integriteten och öka risken för dataintrång och bedrägerier.

För att hjälpa konsumenterna på rätt bana, har Oscar Nöjd sammanställ tre tips som konsumenter själva kan ta fasta på inför Black Friday:

  1. Byt lösenord: Många tekniska enheter kommer med standardlösenord och det är viktigt att byta dem direkt och sedan med regelbundna mellanrum. Undvik lösenord som ”admin” eller barnens namn och födelseår.
  2. Äg din data: Undersök om enheten kan lagra data lokalt och/eller i molnet, samt om du har möjlighet att radera information eller göra en fabriksåterställning. Det är extra viktigt om du senare planerar att sälja enheten vidare eller bara vill ta bort din personliga data.
  3. Välj en tillverkare du litar på: De faktorer som är viktiga att ha i åtanke är att det är ett varumärke med goda omdömen, att du får regelbundna säkerhetsuppdateringar och att det finns en lokal support du kan vända dig till med frågor.

– Säkerhet ska inte vara något man behöver tänka på eller aktivera själv. Det ska bara fungera i bakgrunden i hela ekosystemet, oavsett hur avancerad tekniken blir. Så kan användarna fokusera på det som verkligen betyder något för dem.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Norstat på uppdrag av Samsung. Datainsamlingen ägde rum mellan den 12 och 26 augusti 2025 och omfattar 1 021 respondenter i Sverige, i åldersspannet 18 till 56+ år.

Relaterade Artiklar