Fysisk Retail kan bli ett mediahus
Hem E-HANDELFysisk Retail kan bli ett mediahus

Fysisk Retail kan bli ett mediahus

Publicerat av: Redaktionen

”AI kommer att omdefiniera fysisk detaljhandel innan 2030 och butiken blir nästa stora mediekanal, lika mätbar och dynamisk som online.

Det handlar om att inspireras av e-handeln i allmänhet och av Amazon i synnerhet.

Butikens styrka är att vi har kunden på plats och mentalt öppen för att agera och nu kan vi göra den relationen mer datadriven säger Michael Lemner, retailstrateg och ny i styrelsen på BizLab.

Trots åratal av digital transformation sker fortfarande över 80 % av all försäljning i fysisk butik. Ändå har butiksreklam länge varit lågstatus. ”Väldigt få kreatörer på reklambyråer har tyckt att promotional advertising varit särskilt spännande trots att det borde vara tvärtom” fortsätter Christian Bönnelyche, senior advisor på BizLab.

Fysisk Retail kan bli ett mediahus

Michael Lemner och Christian Bönnelyche

Men nu kan tekniken förändra spelplanen. När detaljhandelns marginaler sjunker på kärnverksamheten letar man efter ett nytt intäktsben. Amazon genererar nu mer intäkter från annonsering än från att sälja produkter – en svindlande tanke som fysisk retail nu måste agera på.

”Digitala skärmar har blivit allt vanligare i butik, men det är nu tekniken kan göra digitala skärmar till smarta skärmar. Och då går skiftet från att sälja share of voice till att sälja målgrupper,” säger Bönnelyche.

Nu kan ny AI-teknik känna av vem som står framför en digital skärm helt anonymt, men ta in information om kön och ålderskategori och samtidigt visa rätt budskap mot rätt målgrupp. Samtidigt samlar tekniken data om alla besökare – även de som inte köper något. ”Med tanke på att konverteringen från besökare till köpare kan variera mellan 10-60% så finns det en enorm potential att samla mer data om alla besökare i butik. Inte bara de som köper nåt.” säger Michael.

”Man skulle kunna likna tekniken vid en ”Tinder” för Retail Media. Du kan inte svajpa, men du kan visa ditt budskap för den målgrupp du vill nå och få realtidsdata på interaktionen” fortsätter Christian.

De dubbla vinsterna för fysisk retail

Resultatet är en ny nivå av träffsäkerhet och mätbarhet.

  1. En ny Intäktsström: Fysisk retail kan få en skalbar mediakanal och sälja målgrupper istället för share of voice. Inspireras av Amazon och börja testa.
  2. Möjlighet till kampanjer för egna produkter kan styras mot specifika målgrupper. Man kan helt enkelt bli mer träffsäker även för interna kampanjer.
  3. Ökad Konvertering: Genom att förstå alla besökare bättre kan fysisk retail öka sin konvertering. Att gå från t ex 15% till 18% skulle kunna ge en omsättningsökning på upp till 15% i butiken.

”Det här är nästa steg för Retail Media. Annonsörer når rätt målgrupp och fysisk retail får ett nytt intäktsben. Det viktigaste är dock att vi förvandlar butiken till en disciplinerad och mätbar plattform – där relevans skapar vinst,” avslutar Michael Lemner.

Relaterade Artiklar