Intuit Inc., den globala finansiella teknikplattformen bakom bland annat Mailchimp, har i samarbete med undersökningsföretaget Canvas8 idag publicerat ”The New E-Commerce Calendar”, en global rapport som undersöker hur den traditionella kalendern för detaljhandeln håller på att omformas.
Rapporten bygger på insikter från mer än 9 000 tillfrågade konsumenter i 13 länder, däribland 1 013 i Skandinavien (Sverige, Danmark, Norge), och kompletteras med expertis från sex experter inom detaljhandel och beteendevetenskap.
Rapporten visar att 78 procent av de händelser som påverkar kundernas beteende idag, världen över, inte styrs av detaljhandeln eller reor. I stället sker shopping i samband med personliga, kulturella och samhällsdrivna händelser som sträcker sig över hela kalenderåret – och moderna marknadsförare måste vara beredda att planera sina aktiviteter efter dessa händelser.
Skandinaver imponeras inte av rabatter
De tre mest populära utgiftskategorierna för skandinaver är mat och dryck (68 procent), elektronik (49 procent) samt mode och accessoarer (36 procent). Endast 41 procent av de skandinaviska konsumenterna har påverkats av rabatter för att göra ett köp under en rea – vilket är lägst av alla regioner som har undersökts.
– Skandinaver köper inte nödvändigtvis något bara för att det kan köpas till ett bra pris, förklarar Hannah Karlsson, nordisk partnerutvecklingschef på Intuit Mailchimp. För att driva försäljningen och upprätthålla ett långsiktigt engagemang krävs mer än att bara erbjuda rabatter.
Marknadsförarnas kalender har förvandlats till en dynamisk, året runt-cykel som formas av kultur och gemenskap.
– I Skandinavien och globalt finns det en möjlighet att engagera konsumenterna på ett meningsfullt sätt under hela året, inte bara under traditionella shoppingperioder, säger Hannah Karlsson, nordisk partnerutvecklingschef på Intuit Mailchimp. Men för marknadsförare kan det vara svårt att dra nytta av trenderna utan att urvattna varumärkets kärnvärden och differentiering. Insikterna i The New E-Commerce Calendar kan hjälpa skandinaviska varumärken att ta tillvara på ögonblick som verkligen resonerar med deras målgrupper – och göra det med ett långsiktigt perspektiv.
Viktiga shoppingögonblick under året: Konsumenternas tankesätt har förändrats

Hannah Karlsson Intuit Mailchimp
Undersökningen identifierar sex kategorier av ögonblick som utgör den nya e-handelskalendern – ögonblick för försäljning, rekommendationer, firanden, gemenskap, helgdagar och underhållning – och utforskar de emotionella drivkrafterna och köpmotiven bakom varje kategori.
De viktigaste shoppingögonblicken för detaljhandeln är:
- Traditionella reor – som skapas och domineras av varumärken och återförsäljare, till exempel Black Friday eller sommarreor – driver fortfarande engagemang, men med vissa nyanser.
- 68 procent av de skandinaviska konsumenterna använder Sales Moments för att köpa varor som de redan hade planerat att köpa, jämfört med det globala genomsnittet på 76 procent.
- 41 procent av de skandinaviska konsumenterna säger att det är en del av deras vanliga rutiner eller en årlig tradition att delta i Sales Moments, vilket är den lägsta siffran av alla regioner som ingår i undersökningen.
- Firanden som alla hjärtans dag och halloween har stor emotionell betydelse, och 54 procent respektive 39 procent av konsumenterna världen över gör relaterade inköp. I Skandinavien är dessa högtider ännu viktigare: 56 procent handlar under alla hjärtans dag och 48 procent under halloween.
- Helgdagar, eller de dagar som vanligtvis infaller mellan november och nyår, är fortsatt starka globalt. Men motivationen har förändrats: under julhelgen sjunker priskänsligheten med 38 procent och konsumenterna prioriterar glädje och tradition framför prismedvetenhet. I Skandinavien har 69 procent gjort ett julklappsinköp de senaste två åren. Undersökningen visar också att ännu fler skandinaver har gjort ett köp under Black Friday (76 procent), som är ett populärt tillfälle för julshopping. I Skandinavien är alltså julen den viktigaste högsäsongen för e-handelsmarknadsföring.
- Underhållning – tänk på Eurovision eller fotbolls-VM – som har fått 15 procent av alla globala konsumenter att göra köp under de senaste två åren.
Varje ögonblick kan vara en möjlighet för ett varumärke att driva tillväxt och sticka ut på en konkurrensutsatt marknad. Att hitta rätt kombination – och förstå de viktigaste drivkrafterna och känslomässiga impulserna som är förknippade med olika typer av ögonblick – är nyckeln till strategisk framgång för marknadsförare.
Genom att närma sig kalendern med större avsikt, och fokusera på kundens uppdrag i varje viktigt ögonblick, kan varumärken bygga upp en starkare lojalitet från och djupare känslomässiga band till kunderna, och en långsiktig tillväxt för företaget.
Om The New E-Commerce Calendar
The New E-Commerce Calendar är en strategisk guide i fyra steg för varumärken som vill navigera i denna föränderliga värld. Den fullständiga rapporten innehåller en omfattande förteckning över viktiga händelser, köpmotivationer och praktiska ramverk för att aktivera aktiviteter under hela kalenderåret på ett autentiskt och effektivt sätt. Den globala online-undersökningen som genomfördes av Canvas8 i samarbete med Intuit Mailchimp mellan den 14 och 20 februari 2025 syftade till att kartlägga hur människor handlar inom olika produktkategorier, deras inställning till kampanjer och vilka faktorer som påverkar deras köp mer generellt under året. Vi undersökte mer än 9 000 personer i Storbritannien (n=1005), USA (n=1142), Kanada (n=1035), Australien (n=1004), Italien (n=1034), Spanien (n=1108), Tyskland (n=1006), Belgien (n=453), Nederländerna (n=455), Luxemburg (n=101), Sverige (n=385), Danmark (n=274) och Norge (n=354) i åldern 18 år och äldre. Därefter intervjuade vi sex experter inom beteendevetenskap inom detaljhandeln, e-handelsstrategi och affärsutveckling från hela världen som hjälpte oss att definiera dessa resultat i The New E-Commerce Calendar.
Om Intuit
Intuit är en global finansiell teknikplattform som bidrar till välstånd för de människor och samhällen vi tjänar. Med cirka 100 miljoner kunder världen över som använder produkter som TurboTax, Credit Karma, QuickBooks och Mailchimp, anser vi att alla borde ha möjlighet att blomstra. Vi slutar aldrig att arbeta för att hitta nya, innovativa sätt att göra det möjligt. Besök oss på Intuit.com och följ oss på sociala medier för den senaste informationen om Intuit och våra produkter och tjänster.