Hälften av svenskarna anser att dagens AI-reglering inte räcker, visar en ny undersökning som Sifo gjord på uppdrag av datakonsultföretaget Solita.
Samtidigt växer en utbredd oro och osäkerhet kring teknikens roll – något som sätter ansvar, etik och framtidens arbetsliv i fokus.
Hälften av svenskarna (50%) vill se hårdare lagar och regleringar för AI. Bara 6 procent vill ha mindre reglering, medan 15 procent tycker att dagens regler räcker. Att hela 29 procent är osäkra visar på en bred otydlighet kring vilken roll AI bör spela i samhället.
– AI, särskilt generativ AI, har en enorm potential för både effektivisering och innovation inom privat och offentlig sektor. Men tekniken måste användas ansvarsfullt och med en tydlig etisk kompass. Utan bättre reglering och ökad kunskap riskerar vi att gå miste om dess möjligheter, säger Johan Torstensson, vd på Solita i Sverige.
Oro för dataintegritet
Trots att AI snabbt blir vanligare på svenska arbetsplatser saknas fortfarande grundläggande kunskap hos många. Nära hälften av svenskarna (44%) anser inte att det är viktigt att nyanställda har kompetens inom generativ AI. Detta trots att tekniken redan förändrar arbetsmarknaden radikalt – en tydlig signal om ett fortsatt stort kunskapsgap.
Undersökningen visar att hela 88 procent av de tillfrågade anser att AI kan väcka oro kring dataintegriteten.
– Att så många känner oro och samtidigt efterfrågar hårdare lagar och regleringar visar hur avgörande det är att bygga kunskap och förtroende kring AI. Vi måste få med hela samhället på den här resan – från användare och företag till beslutsfattare, säger Johan Torstensson.
Kvinnor mer oroade än män
52 procent av kvinnorna vill se skärpt AI-reglering, jämfört med 47 procent av männen. Samtidigt är män betydligt mindre oroliga för teknikens risker: nästan tre gånger fler män än kvinnor vill minska regleringen. Även när det gäller att behålla dagens nivå sticker män ut: dubbelt så många män (20%) som kvinnor (10%) tycker att nuvarande regler räcker.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes genom Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 2–7 oktober 2024. Totalt intervjuades 1335 kontorsarbetande personer i ålder 20–65 år. Webbpanelen har rekryterats på ett riksrepresentativt sätt genom slumpmässigt urval, utan inslag av självrekrytering.
Om Solita
Solita är ett teknik-, data och designföretag som grundades 1996 och specialiserar sig på digital transformation. Genom att kombinera avancerad teknik, datadriven innovation och djupa insikter om människor hjälper de både företag och samhällen att förnya sig. Solita består av över 2 200 medarbetare och finns närvarande i tio länder- Finland, Sverige, Danmark, Norge. Estland, Belgien, Polen, Schweiz, Tyskland och Storbritannien.