Wolt Ads – spikrak tillväxtkurva för nya träffsäkra annonstjänsten
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolt Ads – spikrak tillväxtkurva för nya träffsäkra annonstjänsten

Wolt Ads – spikrak tillväxtkurva för nya träffsäkra annonstjänsten

Publicerat av: Redaktionen

Ett år efter lanseringen har Wolt Ads redan blivit en viktig del av bolagets erbjudande.

Samtidigt som handlare och restauranger får bättre synlighet ger tjänsten kunden erbjudanden med större kvalitet. Den har vuxit snabbt och utvecklas nu vidare för att bli ännu mer träffsäker. ”Vår filosofi med Ads är att det ska vara en win-win-win”, säger Filippa Billing Holst på Wolt.

Under de senaste åren har den digitala handelsplattformen Wolt gjort stort avtryck på den svenska marknaden – och dessutom släppt en strid ström av nya produkter och tjänster. En ny lansering som redan väckt stor uppmärksamhet är annonsplattformen Wolt Ads. När den släpptes i april förra året var målet tydligt – att skapa en annonslösning som var till gagn för alla parter. En ”win-win-win”, som Filippa Billing Holst, Head of Merchant Development på Wolt uttrycker det.

– Det ska vara en vinst för kunden, så att de ska få relevant information, för restaurangen eller butiken som kan nå nya kunder, och för oss är det en intäktsström, säger hon.

Och resultatet har inte låtit vänta på sig. Produkten har visat sig vara ett effektivt verktyg för att öka synligheten, locka fler kunder och driva försäljning. Tillväxtkurvan pekar rakt uppåt.

Två annonslösningar för olika behov
Wolt Ads – spikrak tillväxtkurva för nya träffsäkra annonstjänsten

Filippa Billing Holst, Head of Merchant Development på Wolt

Wolt Ads består av två delar: Merchant Ads, som riktar sig till mindre handlare, som restauranger och butiker, och Brand Ads, som är avsedd för större internationella aktörer som Coca-Cola och Unilever. Gemensamt för båda är att de hjälper annonsörerna att öka sin räckvidd och nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle.

”Styrkan i den här produkten är att den riktar in sig på kunder som är i gång i ett ’köp-mood’. När de är inne hos oss är de nära ett köp. Om man är inne i vår app är man i regel hungrig eller intresserad av att handla andra produkter”, förklarar Filippa Billing Holst.

För handlarna innebär tjänsten en möjlighet att snabbt öka sin försäljning. Annonser kombineras ofta med ett erbjudande för att göra dem ännu mer attraktiva. Wolt rekommenderar sina partners att utnyttja den kombinationen för bästa effekt.

– Om det till exempel är en merchant som är ny eller som det går lite trögt för, eller av andra skäl behöver boosta sin försäljning, så kan det vara ett sätt att elda på det lite mer. Så att om du har ett erbjudande som du vill att fler ska se är det väldigt bra att koppla på Ads.

Hög träffsäkerhet och relevanta erbjudanden

En av de stora fördelarna med Wolt Ads är att annonserna är skräddarsydda efter kundens beteende och preferenser. Med hjälp av data analyseras användarnas tidigare köp och intressen för att säkerställa att de erbjudanden som visas är relevanta.

– Generellt vill ju kunderna ha mer personanpassad information. Som det är i dag bombarderas man med info och börjar bli lite trött på det. Då är det naturligtvis en styrka att kunna vända sig till de kunder som vill ha de erbjudanden som du kommer att visa.

Systemet har också en kvalitets-scoring, vilket innebär att om en kund ofta beställer en viss typ av maträtt, kommer de att se de bästa alternativen för just det. Dessutom betalar handlarna bara när en annons leder till ett faktiskt köp – all synlighet utöver det är gratis.

– Det är väldigt få som inte använder den här produkten som inte får fler köp. Det är gynnsamt för så gott som alla att vara med, konstaterar Filippa Billing Holst.

Framtiden: mer precision och bättre algoritmer

Efter ett år på marknaden har Wolt Ads vuxit snabbt och blivit en viktig del av bolagets affär. Användarvänligheten och den positiva responsen har gjort att teamet bakom tjänsten vuxit från ett fåtal personer till ett helt dedikerat team.

– Vi tror väldigt mycket på den här produkten. För oss är den strategiskt viktig för bolaget i stort. Den lanserades för ett år sedan och har haft en spikrak tillväxtkurva.

Fokus framåt ligger på att ytterligare finslipa algoritmerna och skapa ännu mer träffsäkra annonser. Det handlar om att bättre förstå vilken kund som ska nås med vilket erbjudande och vid vilken tidpunkt.

– Vi kommer att bli allt mer spetsiga när det gäller vilken kund man vill rikta sig mot och vilka erbjudanden som är mest relevanta för de olika kunderna, avslutar Filippa Billing Holst.

Relaterade Artiklar