Motorola har haft en stark utveckling de senaste åren.
Smartphone-verksamheten har haft en global tillväxt på över tio procent1 under det senaste finansiella året jämfört med föregående år.
Nu lägger företaget i ytterligare en växel med specifikt fokus på den nordiska marknaden.
En utökning av det nordiska teamet på alla områden, flera strategiska rekryteringar, en ännu starkare retail-kanal och en fortsatt satsning på att stärka varumärket samt flera innovativa och AI-baserade tjänster, är viktiga delar i planen för att fördubbla den nordiska affären under de kommande åren.
I Norden och Europa har Motorola vuxit snabbare än branschen den senaste tiden. I Europa uppnådde företaget sin största intäkt, marknadsandel och lönsamhet på tio år, under första kvartalet 20242, vilket gör att verksamheten har stora möjligheter att utveckla sin affär i Norden.
-Jag är mycket stolt över de resultat vi redan uppnått och kommer att kunna åstadkomma med det ännu starkare teamet vi nu har på plats, säger Oscar Thunström, General Manager på Motorola Nordic. Vi ser stor efterfrågan på mobiler med tilltalande design, hög säkerhet, innovativa funktioner och utmärkt prestanda, både från konsumenter och företagsanvändare. Där har vi också många spännande lanseringar i vår pipeline.
Stärkt varumärke i Norden
För att accelerera marknadsföringen och varumärkeskännedomen i Norden rekryterade Motorola Stine Jespersen som ny nordisk marknadschef. Hon har 15 års erfarenhet inom marknadsföring, management, projektledning och design. Stine kommer närmast från tjänsten som Marketing Director på ASUS Nordic och började på Motorola hösten 2023.
-Jag ser mycket fram emot att lyfta Motorolas varumärke på ett sätt som resonerar med våra viktiga målgrupper och hjälper till att positionera oss som ett smart och innovativt företag, säger Stine Jespersen.
Stötta retail-kanalen
För tjänsten som Trade Marketing Specialist i Norden rekryterades Niklas Alm förra året. Han kommer att ansvara för Motorolas Field Team, bestående av fyra personer, som arbetar med att stärka och utveckla retail-kanalen. Niklas har 20 års erfarenhet från butik, e-handel, konsumentelektronik och telekom, bland annat från Elgiganten.
-Jag brinner för alla delar av vår försäljning och ser mycket fram emot att lyfta Motorolas närvaro i allt från butik, presentation och synlighet, säger Niklas Alm.
Dessutom har två ytterligare personer tillträtt med fokus på supply respektive 4P (Produkt, Pris, Position, Promotion) och teamet kommer ytterligare att utökas med två personer till säljavdelningen som förväntas börja under hösten i år.
Ny spännande teknik
Motorola har en spännande plan för lanseringar av nya produkter och tjänster den närmaste tiden. Tillsammans med Lenovo-koncernen satsar Motorola också på att utöka sina AI-baserade tjänster från PC:s till telefoner och surfplattor, för att skapa sömlösa samarbetsmöjligheter mellan de olika enheterna.3
Ett exempel är den nylanserade vikbara razr 50 ultra som kombinerar design med den senaste AI-tekniken.