21% ökad försäljning för näthandeln under Black Week
Hem BETALLÖSNINGARKLARNA 21% ökad försäljning för e-handeln under Black Week

21% ökad försäljning för e-handeln under Black Week

Publicerat av: Redaktionen

Klarna, som hanterar ungefär hälften av den svenska e-handeln, rapporterar idag att försäljningen under Black Week så långt* har ökat med 21 procent, jämfört med fjolåret.

Ny data från Klarna visar:

  • +21% ökning för näthandeln under Black Week*
  • +260% ökad daglig försäljning för elektronikhandeln jämfört med resten av året
  • Apple-produkter, Playstation 5, airfryers, robotdammsugare och nagellack bland de 25 mest populära produkterna***

Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna“Vi har inte sett en så kraftig ökning av e-handeln under Black Week på flera år. Köpkraften hos svenska konsumenter ser ut att ha återhämtat sig till följd av räntesänkningar och minskad inflation.”

“Det är mycket glädjande att svenska e-handlare nu belönas för sitt målmedvetna arbete med ökad försäljning efter en utmanande period. Vi har en digital handel i absolut världsklass och det syns tydligt nu.”

Sport i Norrbotten och smink i Stockholm – flest köp i Södermanland

21% ökad försäljning för näthandeln under Black WeekAllra mest har det handlats i Södermanland (26 procent mer än rikssnittet) och Stockholm (18 procent mer än rikssnittet). De populäraste produktkategorierna, jämfört med rikssnittet, är kläder och skor i Södermanland, respektive hälsa- och skönhetsprodukter i Stockholm. I Norrbotten och Jämtland är det mest populärt att handla sport- och fritidsprodukter, medan det shoppas biltillbehör i Dalarna och på Gotland.

I tabellen nedan finns en översikt över samtliga län i Sverige.

Fler köp från seniorer än juniorer

Konsumenter som är 60 år och äldre handlar mer än de som är 27 år och yngre. Annars är det framförallt millennials, konsumenter i åldern 28-43, som jagar fynd på nätet: 40 procent av omsättningen kommer från dom, tätt följt av 44-59-åringar, som står för 31 procent av köpen.

Fördelning mellan åldersgrupper:
  • 18-27: 14%
  • 28-43: 40%
  • 44-59: 31%
  • 60 och äldre: 15%

 

RegionIndex** – Försäljning online per capita (Sverige=100)Mest populära produktkategori
Södermanland126Kläder och skor
Stockholm118Hälsa- och skönhetsprodukter
Värmland114Kläder och skor
Norrbotten113Sport- och fritidsprodukter
Gävleborg110Hem och trädgård
Västerbotten110Hälsa- och skönhetsprodukter
Dalarna105Bilprodukter
Skåne102Hälsa- och skönhetsprodukter
Uppsala102Elektronik
Östergötland101Kläder och skor
Kronoberg100Elektronik
Västernorrland100Bilprodukter
Jämtland97Sport- och fritidsprodukter
Västmanland97Sport- och fritidsprodukter
Gotland94Bilprodukter
Jönköping90Elektronik
Västra Götaland84Bilprodukter
Blekinge81Elektronik
Örebro78Hälsa- och skönhetsprodukter
Kalmar56Hem och trädgård
Halland52Elektronik

* Data f.r.o.m. måndag 22 november 00:00 till fredag 29 november kl 06.00.

** Index 100 representerar riksgenomsnittet för omsättning per person. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har handlat för mer eller mindre per person jmf med riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Mest populära produkterna hos Klarna/Pricerunner***
1Apple iPhone 13, 128GB
2Apple AirPods Pro 2nd Generation with MagSafe Charging Case (USB-C)
3Apple iPhone 15, 128GB
4Apple AirPods (2nd Generation)
5Apple iPhone 16 Pro Max, 256GB
6Apple iPad (10th Generation) 2022, Wi-Fi, 64GB
7Apple AirPods 4
8Sony PlayStation 5 (PS5) Slim Digital Edition 1TB
9Philips HD9870/20
10Ultrahuman Ring Air 10
11Ballarini Salina Ti-X Granit 24 cm
12Samsung Galaxy S24 Ultra 256GB
13OPI Nail Lacquer Red Hot Rio 15ml
14Roborock Q8MP02-00
15Twistshake Long Sleeve Bib Coconut
16Sony PlayStation 5 Digital Edition – (30th Anniversary Limited Edition Bundle)
17Twistshake Pot
18Samsung Galaxy Tab S9+ WiFi 256GB
19Roborock Q5 Pro+
20Sony PlayStation 5 (PS5) Slim Standard Disc Edition 1TB
21Garmin Vivoactive 5
22OPI Nail Lacquer Black Cherry Chutney 15ml
23OPI Nail Lacquer Dutch Tulips 15ml
24BioSalma Pure Collagen 250g
25BioSalma Omega-3 Algae 375mg 60 st

*** Mest populära produkterna baseras på klick från konsumenter.

 

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 85 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 600 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com

Relaterade Artiklar