Zalando utser Institution, KYLE HO och Milk of Lime som finalister till Visionary Award 2026
Hem NYHETERZalando utser Institution, KYLE HO och Milk of Lime som finalister till Visionary Award 2026

Zalando utser Institution, KYLE HO och Milk of Lime som finalister till Visionary Award 2026

Publicerat av: Redaktionen

Zalando avslöjar finalisterna till Zalando Visionary Award 2026: Institution (Italien), KYLE HO (Storbritannien) och Milk of Lime (Belgien/Tyskland).

Årets finalister har noggrant valts ut av juryn baserat på deras visionära förhållningssätt till prisets grund: social påverkan, innovation och design.

Varje varumärke tänjer på kreativitetens gränser samtidigt som de lyfter fram vilken roll mode kan spela för att driva kulturell utveckling och branschutveckling.

Juryn kommer tillkännage vinnaren av Zalando Visionary Award 2026 den 28 januari. Gästerna får möjlighet att se några av finalisternas kreationer i verkligheten och lära känna dem under ett panelsamtal lett av Giuliano Calza, grundare och kreativ chef för GCDS. Det vinnande varumärket får möjlighet att debutera sin SS27-kollektion med en modevisning under Copenhagen Fashion Week i augusti.

Institution, KYLE HO och Milk of Lime fick alla beröm av juryn för sina distinkta tillvägagångssätt:

  • Zalando utser Institution, KYLE HO och Milk of Lime som finalister till Visionary Award 2026Institution, ett kreativt projekt grundat av Galib Gassanoff, är en social och konstnärlig organisation med etisk grund. Projektet har sina rötter i designerns azerbajdzjanska arv och sträcker sig bortom mode genom att använda hantverk, naturmaterial och samhällsengagemang för att bevara utdöende hantverkskunskaper.
  • KYLE HO, ett Londonbaserat varumärke grundat av Kyle Ho, är specialiserat på modernt skrädderi. Märket grundades för att utmana traditionella konventioner inom herrkläder och omdefinierar maskulinitet genom nya silhuetter och innovativa hantverk. Ett globalt perspektiv och en dedikation till design gör att märket fortsätter att flytta på gränserna för en ny generation.
  • Milk of Lime, ett belgisk-tyskt ready-to-wear-märke, grundat av Julia Ballardt och Nico Verhaegen som båda är alumner från Kungliga Akademien i Antwerpen. Varumärket bygger på människans relation till naturen och samarbete inom hantverket och utforskar livets poetiska sidor genom sin ”lantliga punk-känsla”. Kollektionerna blandar naturfibrer, couture-tekniker och råa element för att skapa en känsla av klädeskonstnärlig poesi.

Zalando Visionary Award belönar excellens inom design, innovation och social påverkan, och ligger i linje med Copenhagen Fashion Weeks hållbarhetskrav. Med tidigare vinnare som Paolina Russo, Sinéad O’Dwyer och IAMISIGO fortsätter priset att lyfta fram och stödja designers som omformar modevärlden med tuffa, visionära och nya grepp.

Edward Buchanan får sällskap i juryn av en ny grupp branschexperter som har valt ut årets finalister och som i januari kommer att utse det vinnande varumärket:

  • Edward Buchanan, Creative Director och Cultural Advocate
  • Christiane Arp, Former Editor-In-Chief för Vogue Germany
  • Jeanie Annan-Lewin, Contributing Fashion Editor för British Vogue
  • Sara Sozzani Maino, Creative Director för Fondazione Sozzani
  • Sara Spännar, VP Marketing på Zalando

Jurymedlemmen Sara Sozzani Maino, känd för sitt arbete som medlem i flera kommittéer som främjar medvetenheten om ett mer ansvarsfullt förhållningssätt till planeten, berättar: “Som jury har vi valt ut tre finalister, var och en med en otroligt unik historia att berätta. Deras arbete är djupt förknippat med varumärkenas arv och kommer till uttryck genom kollektioner som känns både genomtänkta och som är utförda på ett fint sätt. Det som verkligen sticker ut är deras tydliga vision och orubbliga engagemang för att fortsätta vara trogna sitt varumärkes grund. Jag är verkligen spänd på att se hur de fortsätter att tänja på gränserna för innovation, stärka sin sociala påverkan och visa sin kreativitet genom design, samtidigt som de för vidare sina kraftfulla berättelser in i januari.”

Sara Spännar, Marknadschef på Zalando: ”Jag är jätteglad över att vi har valt ut dessa tre finalister. Med Zalando Visionary Award vill vi lyfta fram varumärken som vågar vara annorlunda, utmana konventioner och tänja på gränserna. Årets urval lyfter fram tre distinkta röster, som var och en bidrar med ett nytt perspektiv och en ny ambition när det gäller att driva branschen framåt inom design, innovation och social påverkan. Jag ser verkligen fram emot januari, när varumärkena kommer att kunna visa ännu mer.”

Vinnaren av Zalando Visionary Award 2026 får ett kontantpris på 50 000 euro och 35 000 euro i ekonomiskt stöd för att producera en show i augusti. Mentorskap och stöd kommer att skräddarsys av jurymedlemmen Edward Buchanan tillsammans med en masterclass med branschexperten Giuliano Calza.

 

Om Zalando

Zalando grundades i Berlin 2008 och är Europas ledande onlineplattform för mode med flera varumärken. Vi bygger ett paneuropeiskt ekosystem för e-handel inom mode och livsstil, baserat på två tillväxtområden: Business-to-Consumer (B2C) och Business-to-Business (B2B). Inom B2C erbjuder våra två varumärken, Zalando och ABOUT YOU, en inspirerande och högkvalitativ shoppingupplevelse med mode- och livsstilsprodukter som når över 61 miljoner aktiva kunder i 29 marknader. Inom B2B tillhandahåller vi ett unikt e-handelsoperativsystem med ZEOS, Tradebyte och SCAYLE, där vi utnyttjar vår logistik­infrastruktur, programvara och servicekapacitet för att hjälpa varumärken och återförsäljare att hantera och skala upp hela sin e-handelsverksamhet i hela Europa.

För mer information, besök gärna: corporate.zalando.com/en

Relaterade Artiklar