IT-säkerhetsföretaget Check Point Software lanserar DeepBrand Clustering, ett cyberskydd för att motarbeta cyberattacker där angriparna utger sig för att vara trovärdiga globala eller lokala varumärken.
Nätfiske är en viktig del av cyberkriminellas arsenal på grund av sin enkelhet, effektivitet och anpassningsförmåga.
Det är en metod där cyberkriminella utger sig för att vara legitima företag, organisationer eller myndigheter i ett försök att få ut känslig information från ovetande offer.
Nätfiske är billigt att utföra och en stor andel attacker lyckas vilket gör det till ett tacksamt tillvägagångssätt för många cyberkriminella, särskilt i takt med att digital kommunikation blir alltmer integrerad i det dagliga livet. Enligt företaget Egress rapporterade 94 procent av alla organisationer att de blivit offer för nätfiske under 2023.
Att identifiera varje varumärke på internet är en ohållbar uppgift som skulle kunna liknas vid att hitta en nål i en ständigt växande höstack. Mängden webbplatser gör det svårt att upptäcka varumärkesimitation, eller så kallad varumärkesspoofing, vilket leder till att många försök inte upptäcks och att konsumenter och företag utsätts för bedrägerier och cyberattacker. Därför finns det ett stort behov av automatiserade och intelligenta system som kan anpassas och skalas upp i takt med det växande digitala ekosystemet för varumärken.
– Nätfiske i allmänhet och varumärkesspoofing i synnerhet är populära attackmetoder som ofta är svåra att skydda sig mot då det utnyttjar den mänskliga faktorn, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point Software. Därför har vi lanserat DeepBrand Clustering som använder avancerad teknik som exempelvis AI, Natural Language Processing (NLP) och bildanalys för att upptäcka och förhindra varumärkesimitation genom att matcha webbadresser och webbsidor med etablerade varumärken.