Mer konsolidering och samarbete i branschen för ökad säkerhet.
Med de utmaningar världen står inför ser vi en fortsatt ökning av investeringar i säkerhet och identitet under 2025.
Men marknaden är konkurrensutsatt, och även om det finns genuin innovation, särskilt inom AI, möts vi också av många påståenden som inte alltid håller vad de lovar.
Vi kan förvänta oss en fortsatt konsolidering, både genom förvärv och genom närmare samarbete mellan partners och leverantörer. För att möta slutkundernas krav kommer aktörerna behöva erbjuda lösningar som inte bara är säkra, utan också lättanvända och effektiva.
Nästa år kommer också att tydliggöra vilka AI-teknologier som verkligen levererar affärsvärde. Detta kommer inte bara påverka vilka företag som går segrande ur konkurrensen, utan också driva konsolidering och omstrukturering i hela branschen.
Nya IT-köpare, nya förväntningar
År 2025 kommer millennials att utgöra majoriteten av IT-köparna, vilket förändrar förväntningarna på både kundservice och tech-användarupplevelsen.
De dagar då företags IT-lösningar tog år att implementera är över. Dagens köpare har vuxit upp med konsumentteknologi som är enkel att använda och förväntar sig samma upplevelse på arbetsplatsen: snabba, agila implementationer och smidiga lösningar, även i komplexa miljöer.
För företag som föddes i molnet är detta ingen nyhet, men för exempelvis en 150-årig bank kan det vara en stor utmaning. Många aktörer i branschen kommer att stå inför en avgörande prövning i att möta dessa nya förväntningar – vissa kommer lyckas, andra inte.
Ny syn på IT-branschen krävs
En av de största utmaningarna för branschen är att locka nya talanger. Det är fortfarande svårt att hitta personer som både förstår de stora möjligheterna och vill vara en del av denna växande sektor.
Problemet ligger främst i bristen på medvetenhet. Gamla föreställningar om vad IT-branschen innebär lever kvar. Här måste vi bli bättre på att nå ut till skolor, universitet och lärlingsprogram för att utbilda nästa generation om vad IT-branschen är och varför den är en fantastisk plats att bygga en karriär inom.
Jag är övertygad om att vi snart kommer att se fler på positioner som CRO (Chief Revenue Officer) eller VD som har sina rötter i branschen. Ingen annan roll ger samma breda insikt i hur företag formar sina go-to-market-strategier och skalar på olika marknader.
Av: James Bradley, VP Partners och Alliances på Okta