Future Ordering, som utvecklar en plattform för digitala beställningar för restauranger, tar ett nytt kliv när de lägger till möjligheten till hemleverans i lösningen.
Detta genom ett samarbete med snabbväxaren Wolt, vars leveransplattform fått snabb spridning i Norden.
Med Future Orderings plattform kan restauranggäster lägga beställningar via restaurangens hemsida eller mobilapp, men också i de självbetjäningskiosker som allt fler kedjor slagit upp i sina entréer.
Ytterligare en funktion är att gästerna kan slå sig ner vid ett bord och beställa med sin telefon med hjälp av en QR-kod.
Det är kort sagt en molnbaserad plattform för att hjälpa restaurangkedjor med digital orderhantering.
– Plattformen flyttar beställningssituationen från personal i en kassa till olika digitala kanaler och gör så att personalen i stället kan lägga större fokus på produktionen i köket, som Charlotte Darth, chief revenue officer, sammanfattar lösningen.
– Dessutom minskar den felkällorna, eftersom gästen själv får kontroll på vad den har lagt i sin order och kan kolla igenom det.
Det som tillkommer nu, som en följd av det nya samarbetet med Wolt, är en funktion för att inkludera matleveranserna. Kunderna har kunnat beställa genom leveransplattformar som Wolt och få maten från restaurangen, men med lösningarna som funnits hittills har restaurangkedjan gått miste om värdefull kunddata och inte ägt hela kundrelationen.
– Hittills har våra kunder, via sina mobilappar kunnat erbjuda ”äta här” och ”ta med”. Men nu ligger ett tredje alternativ i appen, nämligen leverans, berättar Charlotte Darth. Då ges möjligheten för kunden att beställa maten, få den levererad och äta den där den vill, allt genom sin favoritrestaurangs egna app.
– Då får också restaurangkedjan kontroll över alla kundens gränssnitt och kanaler som de beställer i. Det innebär också att de kan arbeta mycket bättre med lojalitetsprogram, som att ge rekommendationer, lansera olika kampanjer eller föreslå tilläggsprodukter till kunden.
Dessutom, tillägger Charlotte Darth, visar data att snittnotan för kunderna ökar när de beställer från de digitala kanalerna.
– Kunderna är benägna att handla mer när de beställer digitalt än analogt, har det visat sig, säger hon. Det gör att både omsättningen och lönsamheten kan öka.
Samtidigt som den nya leveransfunktionen ökar möjligheterna för restaurangkedjorna väntas den också förbättra kundupplevelsen. Tanken är att lösningen ska ge en mer konsekvent varumärkesupplevelse och en förenklad kundresa, säger Charlotte Darth.
– Oavsett i vilken kanal man går in och beställer sin mat, så ser det likadant ut. Man kan spara sina favoriter, det går snabbare att beställa, man har sina betalsätt sparade och så vidare.
Det viktigaste skälet till att Wolt valdes till samarbetspartner i den här satsningen är den breda täckningen de har.
– Vi har många kunder i Sverige, men också i övriga Norden. Wolt har en fin täckning och växer snabbt. Det föll sig naturligt att vi skulle inleda ett samarbete. De sitter ju också på en väldigt stor kunskap om själva leveransprocessen som de delar med sig av till våra kunder.
– Wolt har varit väldigt proaktiva och drivande i det här samarbetet.
Charlotte Darth fortsätter:
– Det är avancerade tekniska system i botten för att få logistiken att fungera så att kurirerna får rätt information och kunden kan få sin matpåse i tid och med rätt mat i.
Faktum är att den integrerade leveransfunktionen redan sjösatts tillsammans med en snabbmatskedja. De har rullat under ett par veckor och nu knackar fler kunder på dörren.
– Vi hade ett webbinarium alldeles nyligen och det är många av våra kunder som vill komma igång med leverans i sina egna kanaler, berättar Charlotte Darth.
– Nu kommer det att rulla på snabbt fram till sommaren, tillägger hon.
Fakta/Future Ordering
Future Ordering är en ledande plattform för digitala beställningar för globala restaurangvarumärken. Dess självbeställningslösningar inkluderar kiosk-, app- och webbbeställning, och är sömlöst integrerade med POS-systemet. Future Ordering har kunder i mer än 10 länder och har miljontals transaktioner i sin plattform varje