E-handelsplattformar som Temu blir allt mer populära i takt med att fysiska butiker upplevs som dyra och otillgängliga, enligt en ny undersökning från Kantar Sifo.
Resultatet visar att mer än 1 av 5 svenskar (22%) har handlat från Temu – vilket gör plattformen till en av Sveriges största internationella e-handelsplatser.
Undersökningen, gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Temu, visar att många svenskar har svårt att hitta och köpa de varor de behöver i sina närområden. Endast 9 % kan köpa allt de behöver inom gångavstånd, medan 19 % uppger att de inte kan köpa något alls inom gångavstånd. Samtidigt upplever många att priserna i fysiska butiker är för höga – 23 % känner sig ganska eller mycket fattiga när de handlar i butik.
Långa avstånd till butiker skapar problem
Tillgången till klädbutiker är särskilt begränsad. 34 % av svenskarna har mer än fem kilometer till närmaste butik, vilket gör det svårt att handla utan bil eller kollektivtrafik. Totalt uppger 69 % att de helt eller delvis saknar möjligheten att köpa allt de behöver i sina närområden.
”Det är tydligt att TEMU pressar ned priserna på de nordiska marknaderna och gör produkter billigare för konsumenterna,” säger Peter Nordgaard, expert på försörjningskedjor. ”Temu är också en del av en bredare övergång till onlinehandel. Man får inte glömma att konsumenter utanför de större städerna ofta måste åka långt för att handla. Temu ökar möjligheten till större utbud för konsumenter, oavsett var de bor.”
När fysiska butiker blir dyrare och svåråtkomliga vänder sig fler till e-handeln. Temu har sedan de kom till de nordiska marknaderna 2023 vuxit snabbt. Undersökningen visar att 42 % av kunderna väljer plattformen främst på grund av de låga priserna. Dessutom anser 36 % att Temus närvaro bidrar till bättre konkurrens och pressar priserna för konsumenterna.
Om Temu
Temu är ett globalt e-handelsföretag som kopplar samman kinesiska återförsäljare och tillverkare med konsumenter över hela världen. Via sin Consumer-to-Manufacturer-modell kan Temu kapa mellanhänder och erbjuda prisvärda produkter. Temu grundades 2022 i Boston, Massachusetts.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo i januari 2025 med 1 000 svenska respondenter. Du kan läsa den i sin helhet här