Ny undersökning: 7 av 10 svenska e-handlare räknar med tillväxt 2025 trots utmaningar
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKDHL Ny undersökning: 7 av 10 svenska e-handlare räknar med tillväxt 2025 trots utmaningar

Ny undersökning: 7 av 10 svenska e-handlare räknar med tillväxt 2025 trots utmaningar

Publicerat av: Redaktionen

Svenska e-handlare ser goda tillväxtmöjligheter 2025.

7 av 10 bedömer att deras omsättning kommer att öka. Det visar en ny undersökning med svenska e-handelsföretag, utförd av Kantar på uppdrag av DHL.

Ännu fler, 8 av 10, ser potential att växa på nya marknader utanför Sverige. De största hindren för internationell expansion är logistikutmaningar och komplexa exportregler utanför EU.

Trots fortsatt låg köpkraft hos konsumenterna och hård konkurrens från utländska lågprisaktörer, uttrycker många e-handlare framtidstro. Studien, som genomfördes i september och oktober 2024, bygger på intervjuer med 189 små och medelstora svenska e-handelsföretag och belyser både tillväxtpotential och hinder.

– Undersökningar om e-handelns utveckling brukar utgå från konsumenterna. För första gången har vi istället ställt frågor till e-handlarna. Resultatet är en positiv överraskning som kan markera en vändpunkt för e-handelsföretagen. Många har haft det tufft de senaste åren, säger Johan Widman, Director E-commerce på DHL Freight Sverige.

E-handlarna ser stor potential till expansion utomlands, framför allt de som redan är etablerade på flera marknader. Samtidigt lyfter nästan hälften fram logistik som det största hindret, där faktorer som höga fraktkostnader och komplexa regelverk utanför EU utgör utmaningar.

Ny undersökning: 7 av 10 svenska e-handlare räknar med tillväxt 2025 trots utmaningarBrister i den egna marknadsföringen är ett annat hinder, enligt e-handlarna.

– Idag måste man lokalanpassa både sin webbshop och marknadsföring för att lyckas internationellt. Den snabba utvecklingen inom exempelvis AI och köp via sociala medier kan innebära att många upplever det svårt att hänga med, säger Niklas Stenman, Head of E-commerce Development på DHL Freight Sverige, som ändå ser goda möjligheter till internationell expansion för svenska e-handlare:

– E-handeln har mognat och den gränsöverskridande handeln växer. Svenska e-handlare har generellt ett sortiment av hög kvalitet som uppskattas internationellt. Dessutom ligger vi mycket långt fram i digitaliseringen.

Viktiga slutsatser från undersökningen:
  • Framtidstro: 7 av 10 e-handlare förväntar sig ökad omsättning 2025, där nyare företag och de med bredare internationell närvaro är mest positiva. De främsta skälen till e-handlarnas optimism är att de väntar sig ökad efterfrågan, bättre konjunktur och växande köpkraft hos kunderna.
  • Expansion: 8 av 10 e-handlare ser potential att växa på internationella marknader, med störst möjligheter i Norden. Hälften av företagen tycker att förutsättningarna för export är goda. De företag som redan exporterar till många länder tycker det i störst utsträckning.
  • Logistikutmaningar: Logistik och frakt utgör största hindren för internationell expansion. Krångliga lagar och regler försvårar för export utanför EU.
  • Konkurrensfördelar: EU-medlemskapet, den svaga svenska kronan och Sveriges goda anseende ses som viktiga fördelar vid export.
  • Marknadsföring och teknikutveckling: Många e-handlare efterfrågar förbättrad marknadsföring och utvecklade tekniska plattformar för att lyckas i den internationella konkurrensen.
Undersökningen presenteras i rapporten ”E-handelskollen”:

Rapporten innehåller också insikter från branschexperter om hur e-handlare kan expandera sin affär. Bland annat:

  • Lokalanpassa: Framgångsrika e-handlare är skickliga på att anpassa sina webbutiker till de marknader de vill etablera sig på. Att förstå lokalt språk, bildspråk, digitala kanaler, betalningsmetoder och leveransförväntningar är avgörande.
  • Transparent och flexibel logistik: Logistik skräddarsydd utifrån kundens behov är nyckeln till framgång. Full spårbarhet för både återförsäljare och kund är viktigt.
  • Showroom: Med fysisk butik öppnas en ny försäljningskanal. I ett showroom kan e-handlare visa upp och sälja sina produkter utanför den digitala världen.

 

DHL – Logistikföretaget för hela världen

DHL är det världsledande varumärket inom logistikbranschen. Våra DHL-divisioner erbjuder en oöverträffad portfölj av logistiktjänster som sträcker sig från nationella och internationella paketleveranser, leveranslösningar specifika för e-handel, internationella expressleveranser och väg-, flyg- och sjötransporter till industriella logistiklösningar för hela varuflödeskedjan. Med cirka 395 000 medarbetare i fler än 220 länder och territorier runt om i världen, förenar DHL människor och företag på ett säkert och tillförlitligt sätt, vilket möjliggör den globala handeln. Med specialiserade lösningar för tillväxtmarknader och industrier, inklusive teknologi, biovetenskap och hälso- och sjukvård, energi, bil- och detaljhandeln, ett bevisat engagemang för företagsansvar och en oslagbar närvaro i utvecklingsmarknader, är DHL definitivt positionerat som ”logistikföretaget för hela världen”.

DHL ingår i DHL Group. 2023 hade koncernen en omsättning på mer än 81,8 miljarder euro. Med hållbara affärsmetoder och ett engagemang för samhället och miljön bidrar koncernen positivt till världen. DHL Group strävar efter att uppnå logistik med nollutsläpp till år 2050.

Relaterade Artiklar