Trots de uppmuntrande resandevolymerna på många marknader under 2024 fortsätter resenärerna att påverkas av en rad frustrationer under resan, enligt Amadeus senaste amerikanska resenärsundersökning, Friction Removed, som släpptes den 20 november.
Undersökningen visar att även om förseningar, planering, kostnader och flygplatsupplevelsen är bland de största problemen finns det ingen enskild orsak till oro, utan varje resenär upplever friktion på olika sätt.
På frågan om varifrån friktionen kommer under resan anger de amerikanska resenärerna de främsta orsakerna till ångest och oro som:
- Hantering av förseningar/avbokningar (68%)
- Den sammanlagda kostnaden för resor (50%)
- Koordinering av resor mellan flera personer (47%)
- Att navigera genom säkerhets- och gränskontroller på en flygplats (46%)
- Hitta lämpligt boende (38%)
Uppdelat på typ av resenär upplevde dock affärsresenärer i allmänhet mer friktion än de som reser på fritiden. Till exempel anser fler affärsresenärer än privatresenärer att det är mer besvärande att jämföra priser på olika webbplatser (44 % mot 39 %), förstå avgifter och skatter (42 % mot 36 %) och hitta lämpliga boendealternativ (45 % mot 33 %).
Ytterligare skillnader identifierades när man jämförde olika demografiska åldersgrupper, inkomstnivåer och vana vid att resa. Till exempel uppgav överraskande 49% av Gen Z-resenärerna att det är jobbigt att hitta rätt rutter och tidtabeller för en resa, jämfört med bara 35% av de som är 65+.
Teknik kan bidra till att lösa många resenärsfrustrationer
Det är tydligt att tekniken kan ha störst inverkan när det gäller att överbrygga de luckor som för närvarande finns i resenärernas upplevelse. På frågan om hur användbar tekniken är för att minska reserelaterad stress angav de flesta resenärer mobilappar för planering (89%), automatisk ombokning vid förseningar, digitala taggar för spårning av väskor, integrerad resebokning mellan flygbolag och hotell samt helt digital identifiering och resehandlingar (alla 86%) som användbara.
Tekniken är viktig – men det är även den mänskliga kontakten
Friction Removed-undersökningen pekar också på ett antal situationer där resenärerna vill ha mer mänsklig interaktion. Fritidsresenärer sökte den mänskliga kontakten på:
- Säkerhet på flygplatser och gränskontroll (44%)
- In- och utcheckning på hotell och andra boendeanläggningar (43%)
Fritidsresenärer ser också en viktig roll för mänsklig input när det gäller att planera nästan alla typer av resor, ledd av:
- Familjeresor (där 47% av de tillfrågade vill ha mer mänsklig interaktion)
- Tillgänglighetsfokuserade resor (47%)
- Kryssning (46%)
- Solo (43%)
- Koncern (40%)
Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien, meddelar: “Genom att bättre förstå resenärernas frustrationer kan vi utforska sätt att övervinna dem mer effektivt. Amadeus flytt till molnet möjliggör ett större samarbete kring innovation med fokus på att förbättra resenärernas helhetsupplevelse. Genom att optimera tillsammans med våra kunder och partners – inklusive flygplatser, hotellägare, resesäljare, flygbolag, betalningslösningar och företag – och utnyttja dataorkestrering genom hela resans livscykel, kan vi tillsammans hjälpa till att bryta ner de silos i reseekosystemet som idag ofta står i vägen för sömlösa reseupplevelser.”
Läs mer i den fullständiga rapporten: https://amadeus.com/en/resources/research/friction-removed
Amadeus makes the experience of travel better for everyone, everywhere by inspiring innovation, partnerships and responsibility to people, places and planet.
Our technology powers the travel and tourism industry. Inspiring more open ways of working. More connected ways of thinking, centered around the traveler. Our open platform connects the global travel and hospitality ecosystem. From startups to big industry players and governments too. Together, redesigning the travel of tomorrow.
We are working to make travel a force for social and environmental good. A collective responsibility to protect and improve the people and places we visit, ensuring travel continues to make positive contribution to our world.
We apply innovation to meet new needs, to solve real challenges. Our truly diverse global workforce, made up of 150 nationalities, is passionate about travel and technology.
We are an IBEX 35 company, listed on the Spanish Stock Exchange under AMS.MC. We have also been recognized by the Dow Jones Sustainability Index for the last 11 years.
Amadeus. It’s how travel works better.
Learn more about Amadeus at www.amadeus.com