Ny dom om otillbörlig marknadsföring: Så styr svenska regler trots EU:s e-handelsdirektiv
Hem E-HANDEL Ny dom om otillbörlig marknadsföring: Så styr svenska regler trots EU:s e-handelsdirektiv

Ny dom om otillbörlig marknadsföring: Så styr svenska regler trots EU:s e-handelsdirektiv

Publicerat av: Redaktionen

Sedan 2011 har Setterwalls Advokatbyrå, en av Sveriges största och äldsta affärsjuridiska byråer, presenterat sin Life Sciences Report.

I vårens upplaga analyserar Setterwalls experter en ny dom från Patent- och marknadsöverdomstolen som fastslår att leverans av produkter som strider mot de svenska märkningskraven utgör en marknadsföringsåtgärd som är otillbörlig enligt marknadsföringslagen.

Ny dom om otillbörlig marknadsföring: Så styr svenska regler trots EU:s e-handelsdirektiv

Helena Nilsson Setterwalls Malmo

Detta trots att produkterna marknadsfördes online från ett annat EU-land.

 Domen tydliggör att svenska produktkrav gäller fullt ut vid leverans till svenska konsumenter, vilket är ett viktigt besked för aktörer som säljer till exempel kosmetika online direkt till slutkund i Sverige. Setterwalls experter tydliggör vad domen innebär för branschen.

Fyra tips till e-handlare och återförsäljare av kosmetika i Sverige:

  1. Säkerställ att produkten är korrekt märkt – på svenska, om det är ett krav enligt svenska regler. Även om marknadsföringen sker från ett annat EU-land, gäller svenska märkningskrav vid leverans till svenska konsumenter.
  2. Behandla leveransen som en marknadsföringsåtgärd. Enligt domstolen kan själva leveransen räknas som marknadsföring, vilket innebär att bristfällig märkning kan leda till rättsliga följder.
  3. Ha koll på både EU-regler och nationella avvikelser. E-handelsdirektivet gäller inte för produktkrav såsom säkerhetsnormer, märkningskrav eller produktansvar – där är det svenska lagar som styr om du levererar till Sverige.
  4. Granska och dokumentera leverantörskedjan.

Relaterade Artiklar