I en tid där algoritmer förändras i rasande takt och uppmärksamhet blivit en hårdvaluta, har nyhetsbrev gjort en oväntad men stark comeback.
Nu lanseras Inbox Awards, Sveriges första pris som hyllar och uppmärksammar de bästa nyhetsbreven i landet oavsett bransch eller avsändare.
Bakom initiativet står kommunikationsexperterna Karin Bäcklund och Erik Boltjes, som båda har lång erfarenhet av att arbeta med nyhetsbrev som strategisk kanal. Bland annat genom att producera nyhetsbrev åt uppdragsgivare, Veckans Brief och deras gemensamma nyhetsbrev Det här har hänt på Internet.
– Nyhetsbrev har blivit plattformar för kunskap, nyfikenhet och relationer. När de görs rätt är det en av få kanaler som går rakt in i människors vardag, rakt in i deras inbox. Det är en enorm möjlighet för den som förvaltar kanalen väl, säger Karin Bäcklund.
– Kanalen har haft ett kanske välförtjänt dåligt rykte eftersom många länge likställde dem med spam. Men nu ser vi en förflyttning från brus till betydelse. Inbox Awards är ett sätt att hylla de som lyckas skapa nyhetsbrev som människor faktiskt vill ha och längtar efter, säger Karin Bäcklund.
Utmärkelsen sponsras av Paloma, en kommunikationsplattform där företag kan samla sin marknadsföring och kundbearbetning på ett och samma ställe.
– Nyhetsbrev har blivit ett av de mest personliga sätten att nå ut, skapa dialog och bygga varumärke. Inbox Awards är ett initiativ som lyfter fram just det bästa inom denna form av kommunikation, och vi är glada att få vara med från start, säger Peter Berg, vd på Paloma.
Varför ett pris för nyhetsbrev?
Nyhetsbrev har vuxit fram som ett av de mest kraftfulla verktygen för att bygga relationer, varumärken och engagemang oavsett om det handlar om journalistik, e-handel, politik eller community-building.
Inbox Awards syftar till att höja statusen för nyhetsbrev som strategisk kanal, inspirera till kvalitativt innehåll och innovativa format och ge erkännande till avsändare som engagerar sin publik på riktigt.
Inbox Awards priskategorier:
- Årets nyhetsbrev (den mest framståeende aktören oavsett kategorier)
- Bästa kreativa nyhetsbrev (för kultur, design och storytelling)
- Bästa datadrivna nyhetsbrev (för aktörer som utnyttjar personalisering och data på ett smart sätt)
- Mest innovativa nyhetsbrev (för nytänkande format, interaktivitet eller kreativa strategier)
- Redaktionell kvalitet (för innehållsdrivna nyhetsbrev där språk, tonalitet och journalistiskt hantverk står i fokus)
Inbox Awards kommer att delas ut årligen och möjligheten att nominera bidrag öppnar den 27 maj. Det är gratis att nominera bidrag fram till den 1 augusti. Vinnarna utses sedan av en jury.
Prisutdelningen blir en mötesplats för företag, kreatörer, journalister och kommunikatörer som vill lyfta sitt innehåll och sin relation med målgruppen rakt in i inkorgen.