Valborgsmässoafton 2025 blev en historisk dag för Mio.
Det var dagen då flera Mio blev ett Mio – en omfattande transaktion som genomfördes med precision, kraft och gemensam stolthet.
– Allt fungerade perfekt! Vilken lagmaskin Mio är! Det här projektet har planerats och genomförts på ett sätt som verkligen visar vår styrka som organisation. säger Johannes Åverling, försäljningschef och vice vd på Mio.
Den framgångsrika transaktionen är kulmen på flera års intensivt och målmedvetet arbete. Bakom ligger en transaktionsmodell som Björn Lindblad, vd på Mio, tror kommer inspirera fler i branschen.
– Modellen är unik eftersom vi lyckas behålla både ägandeskap och lokal närvaro, samtidigt som vi samlar kapital och investeringsförmåga centralt i ett bolag. Det är en lösning som både stärker vår långsiktiga konkurrenskraft och möjliggör framtida satsningar, förklarar han.
Kundfokus och affärsutveckling i centrum
Trots det omfattande projektet har Mio lyckats behålla fullt fokus på kund och affär. Under det gångna räkenskapsåret har kundnöjdheten förbättrats, vilket tydligt syns i NPS-resultaten, samtidigt som Mio adderat flera hundra miljoner i organisk tillväxt.
– Jag är oerhört glad och stolt över att vi som organisation haft fullt fokus på kunden samtidigt som transaktionen har förankrats och genomförts. Det här fokuset visar vilken kapacitet vi har när vi arbetar tillsammans, säger Björn Lindblad.
Framtiden: Ett ännu starkare Mio
Efter 63 år som handlarorganisation tar Mio nu nästa steg. Genom att kombinera lokalt engagemang och butiksnära ledarskap med en nyinrättad och förstärkt driftsorganisation, stärks samarbetet mellan butik och servicekontor.
– Den nya organisationen blir en brobyggare som skapar förutsättningar för ännu bättre samverkan, utveckling, genomförandekraft och därmed förbättrad konkurrenskraft. Tillsammans fortsätter vi att utveckla Mio till Sveriges destination för möbler och inredning och hjälper våra kunder att skapa sina drömhem som kännetecknas av ett kundmöte i världsklass, avslutar Björn Lindblad.
Mio en sammanhållen koncern från 1 maj 2025
Det sammanhållna Mio – där genom en apportemission såväl butiksrörelserna som fastigheterna samlats i en gemensam koncern – är ett aktivt steg av bolagets 22 ägarfamiljer för att mer offensivt kunna fortsätta utveckla kunderbjudandet, investera i verksamheten och fortsätta växa med god lönsamhet. Mios handlare blir därmed aktieägare i den nya koncernen.
Mio AB består idag av 2 200 medarbetare och 73 butiker varav 67 helägda från Ystad till Luleå, 49 egenägda fastigheter samt en omfattande e-handel.
Besök gärna vår hemsida: www.mio.se