Norska Oda, ägare till Mathem, har efter en upphandling valt Omnicom Media Group (OMG) som sin nya mediebyråpartner i Norden.
I Norge kommer uppdraget att ledas av PHD och i Sverige av Hearts & Science, som sedan tidigare ansvarat för offline-uppdraget.
– Det har varit viktigt för oss att hitta en byråpartner som kan samarbeta med oss på båda marknaderna för att skapa synergier, etablera best practice och säkerställa bästa effekt av de investeringar vi gör på marknaderna. I Omnicom har vi hittat ett framåtlutat och energiskt team i både Norge och Sverige som brinner för både marknadsföring och media, och som har visat ett stort engagemang och förståelse för vår vision och båda våra varumärken, säger Nina Mikaelsen, Chief Marketing Officer på Oda.
Teamet på PHD i Norge och Hearts & Science i Sverige har stor erfarenhet av FMCG, dagligvaru- och e-handel. Samarbetet kommer att ledas av Beathe Stangeland Eide och Björn Lindgren, med stöd av nyckelpersoner från hela Omnicom-nätverket i Norden, bland andra Parveen Virdi, Thomas Jeppesen och Mattias Widestrand.
– Vi har under en längre tid byggt upp ett starkt performance-erbjudande inom Omnicom och att vi nu utökar samarbetet med en aktör som Mathem med sin redan kompetenta organisation är ett bevis på att vår modell är otroligt stark. Genom att samla mediebyråsamarbetet i ett nätverk kan vi ta ansvar för hela kundresan och både varumärkes- och säljresultat, säger Bjørn Lindgren, VD Hearts & Science.
En av anledningarna till att Oda och Mathem valt Omnicom Media Group är möjligheten att arbeta integrerat över samtliga discipliner och marknader. Genom att samla allt i ett nätverk skapas bättre synergier och ökad effektivitet i arbetet med både varumärkesbyggande och försäljning.
– Vi ser fram emot ett nära samarbete med Oda och Mathem där vi tillsammans kan fortsätta att utveckla deras varumärken och driva tillväxt inom dagligvaruhandel på nätet, säger Britt Skjeppestad, Managing Director PHD Norge.