Komplett väljer Optimizely
Hem E-HANDEL Komplett väljer Optimizely

Komplett väljer Optimizely

Publicerat av: Redaktionen

Martech-företaget Optimizely meddelar att de har ingått ett avtal med Komplett Group, ett av Nordens största ehandelsföretag.

Samarbetet innebär att Komplett ska införa Optimizelys experimenteringslösning, Optimizely Web Experimentation, och Optimizely Feature Experimentation, för att förbättra kundernas upplevelser med en omfattande datadriven strategi.

 Datadriven strategi för ökad kundnöjdhet och konvertering

Komplett vill kontinuerligt förbättra kundupplevelsen för att behålla sin position som marknadsledare i regionen. Med hjälp av Optimizely Experimentation ska Komplett testa idéer och hypoteser kring webbinnehållet, och samtidigt öka konverteringsgraden betydligt.

– Vi är en näthandelsaktör till hundra procent, och en bra kundupplevelse är vårt största mål. Vi strävar efter att innovera och förbättra oss kontinuerligt. Kunderna vill ha relevanta upplevelser och erbjudanden. Optimizelys lösning ska se till att beslut baseras på verklig data snarare än på gissningar, säger Samantha Gowran Farrier, e-commerce manager på Komplett.

Komplett väljer Optimizely Framgångsrik pilotstudie banar väg för långsiktigt samarbete

Efter en omfattande pilotstudie, där Komplett utvärderade tre olika leverantörer av experimenteringsplattformar, föll valet på Optimizely. Komplett ska inleda med att fokusera på A/B-testning av nyckelfunktioner, inklusive produktsidor och betalningsprocessen för att leverera omedelbara förbättringar av kundupplevelsen. Samtidigt ska Komplett implementera en långsiktig strategi för kontinuerlig optimering av av webbsidorna och tjänsterna med Optimizely.

 Skapar en datadriven affärskultur

Förutom tekniska lösningar fokuserar Komplett på att bygga en intern kultur där datadrivna beslut genomsyrar hela organisationen. Genom utbildning och inkludering över olika avdelningar vill företaget stärka förmågan att använda data strategiskt.

– Webbanalys handlar inte bara om att samla in data, utan även om att utveckla en förmåga att använda relevanta och korrekta data om kundernas behov i det strategiska arbetet, säger Samantha Gowran Farrier. En av huvudorsakerna till att vi valde Optimizely är deras expertis på området. De är en viktig strategisk partner när vi nu vi nu skapar ett nytt sätt att arbeta.

Kompletts satsning är ett bevis på hur experimentering kan ligga till grund för innovation och affärsresultat.

– Kompletts engagemang i att skapa en datadriven affärskultur och deras genomtänkta experimenteringsstrategi ger dem utmärkta förutsättningar att uppnå framgång. Väl genomförd experimentering har gång på gång visat sig ge betydande avkastning på kort tid, säger Espen Borsum, på Optimizely.

 

Om Optimizely

Optimizelys uppdrag är att göra marknadsförarnas liv bättre med Optimizely One, världens första operativsystem för marknadsförare. Optimizely One kombinerar branschledande lösningar för innehållshantering, innehållsmarknadsföring, experimentering, handel och personalisering, vilket driver varje steg i marknadsföringens livscykel genom ett enda, AI-baserat arbetsflöde. Med flexibiliteten hos en helt komponerbar plattform hjälper Optimizely stolt globala varumärken som H&M, Salesforce, Zoom och Toyota att skapa innehåll med snabbhet, hantera experimentering och leverera upplevelser av högsta kvalitet. Läs mer på optimizely.com.

 Optimizely and Optimizely One är varumärken som tillhör Optimizely North America Inc. och är registrerade (eller registreringar väntar) i USA, EU, Storbritannien och andra länder. Alla tredjepartsvarumärken som nämns är deras respektive ägares egendom och används endast för referensändamål.

 Om Komplett

Komplett är Norges största dator- och elektronikåterförsäljare online, med en stark marknadsposition och ett brett utbud av produkter för både privatpersoner och företag.

Relaterade Artiklar