Husqvarna tar ett nytt kliv i företagets globala golfsatsning
Hem PRODUKTNYHETERHusqvarna tar ett nytt kliv i företagets globala golfsatsning

Husqvarna tar ett nytt kliv i företagets globala golfsatsning

Publicerat av: Redaktionen

Det nya samarbetet innebär att Husqvarna blir officiell partner till två av tourens mest ikoniska turneringar – Amgen Irish Open och Betfred British Masters.

Partnerskapet är en del av Husqvarnas långsiktiga satsning på golf där man också nyligen ingått samarbeten med Sir Nick Faldo och Iona Stephen.

Det fleråriga avtalet innebär att Husqvarnas varumärke och produkter – däribland Husqvarna CEORA, Husqvarna Automower 580L EPOS och Husqvarna Automower 535 AWD EPOS – kommer att synas både på och runt tävlingsbanorna under de två turneringarna. Exponeringen omfattar såväl digital kommunikation som produktdemonstrationer. Båda tävlingarna ingår i DP World Tours ”Back 9”-serie – en samling av tourens mest prestigefyllda och historiska evenemang.

Husqvarna tar ett nytt kliv i företagets globala golfsatsning– Vi är otroligt glada att Husqvarna fortsätter att investera i golfbranschen genom vårt samarbete. Husqvarna, som är ”bäst i klassen” när det kommer till gräsunderhåll, passar perfekt som partner för Golf’s Global Tour, där världens främsta golfspelare gör upp på några av golfens främsta banor, säger Max Hamilton, Executive Commercial Director, DP World Tour.

Utöver detta blir Husqvarna även företagspartner till BMW International Open till och med säsongen 2027 – ett partnerskap som ytterligare stärker företagets närvaro inom golfvärlden.

– Vi är väldigt engagerade i att stötta golfsporten och är stolta över att kunna presentera det här partnerskapet – som är nästa stora steg i vår golfresa. Som världsledare inom robotgräsklippning vill vi frigöra tid för det som är viktigt. Oavsett om det är genom vårt professionella sortiment, som underlättar vardagen för greenkeepers, eller våra modeller som automatiskt håller villaägarens gräsmatta välklippt, säger Magnus Sandberg, säljchef PRO Husqvarna Sverige.

I samarbetet ingår även ett partnerskap med golflegendaren Sir Nick Faldo. Tillsammans ska Husqvarna och Faldo säkra sportens framtid, dels genom hållbart banunderhåll, dels genom att stötta initiativet ”Faldo Futures” som introducerar unga spelare till golfsporten och erbjuder ett avancerat utbildningsprogram. Husqvarna kommer från maj 2025 bidra till programmets tillväxt genom donationer och andra insatser.

– Husqvarnas teknik förändrar verkligen förutsättningarna för golfbanor. Jag har själv hört från greenkeepers hur de tack vare Husqvarnas lösningar får mer tid till andra delar av banan, såsom greenerna. Något som verkligen gör skillnad för spelupplevelsen. Att Husqvarna även väljer att stötta Faldo Futures, som främjar unga golftalangers utveckling, är fantastiskt för sportens framtid, säger Sir Nick Faldo.

Husqvarna har en lång historia av att förse golfbanor och golfklubbar med världsledande gräsklipparteknik, vilket revolutionerat banunderhållet och bidragit till minskade utsläpp och kostnader i samband med underhåll.

 

 

Om Husqvarna

Husqvarna är ett varumärke inom Husqvarna Group som är marknadsledande på innovativa, högkvalitativa produkter och tjänster för park, skog och trädgård. Sedan starten 1689 har Husqvarna stort fokus på forskning och utveckling, och är en pionjär när det gäller robotgräsklippare och motorsågar. Idag består produktportföljen av nästa generations robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers för både proffs och privatkunder. Hållbart värdeskapande, innovation och digitalisering fortsätter att vara viktiga delar i resan framåt. Husqvarnas produkter säljs i över 100 länder.

Husqvarna Group, som också inkluderar Gardena och Husqvarna Construction, har 13 300 anställda globalt. Nettoomsättningen 2024 uppgick till 48,4 miljarder kronor.

Relaterade Artiklar