foodora satsar på små utsläppsfria lätta elfordon i Stockholm
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKFOODORA foodora satsar på små utsläppsfria lätta elfordon i Stockholm

foodora satsar på små utsläppsfria lätta elfordon i Stockholm

Publicerat av: Redaktionen

Som en del av vår ambition att ständigt optimera leveransflottan och bidra till hållbar stadslogistik, deltar foodora i ett nytt initiativ för att minska utsläpp, buller och trängsel i Stockholm.

Projektet STOLT – Stockholm Local Transition – är ett demonstrationsprojekt som visar hur små elektrifierade fordon kan spela en nyckelroll för att nå målet om en utsläppsfri innerstad till 2030.

Små, lätta fordon är redan en viktig del av foodoras leveranser, med fördelar som flexibilitet, framkomlighet och minimalt klimatavtryck. Men för att elektrifieringen ska vara effektiv krävs nya lösningar – särskilt vad gäller laddning.

I projektet används en batteribyteslösning, så kallad battery swap, där förarna snabbt och enkelt kan byta urladdade batterier mot fulladdade på bara 10 sekunder. Stationerna för detta finns redan utplacerade i centrala Stockholm och används idag främst för elmopeder.

foodora ser nu möjligheter att bredda användningen till fler typer av elfordon som kan nyttja samma infrastruktur.

– Vi strävar ständigt efter att göra vår leveransflotta mer hållbar och effektiv. Att arbeta med flera typer av elfordon som delar samma batterilösning ger oss en tydlig fördel i det dagliga arbetet – både ur ett logistiskt och miljömässigt perspektiv, säger Daniel Gustafsson Raba, operativ chef foodora.

foodora satsar på små utsläppsfria lätta elfordon i Stockholm– Vi ser en stor potential i staden för ett skifte från stora fossildrivna fordon till små elektrifierade. Det ger en trevligare stadsmiljö med minskad trängsel, lägre utsläpp och nära noll buller. Därför satsar vi på ett nytt demonstrationsprojekt som startar nu direkt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Tekniken tillhandahålls av det svenska bolaget GoCimo, som bygger upp infrastrukturen för batteribyte i Stockholm. Som en del av projektet testas även ett nytt fordon, EVIG från Clean Motion, som erbjuder hög lastkapacitet och är kompatibelt med samma batterisystem.

– EVIG är redan ett av de mest energieffektiva elfordonen på marknaden, och med battery swap tar vi ytterligare ett steg mot att göra urbana transporter ännu mer effektiva. säger William Collings, CTO på Clean Motion och fortsätter;

– EVIG är designad för anpassningsbarhet, och vi ser stor potential i att utveckla EVIG med fullt stöd för batteribyte. Tekniken kring modulära batterisystem har mognat avsevärt, och ekosystemet för ladd- och bytesinfrastruktur vuxit snabbt. Att ha små ellastfordon i denna infrastruktur är ett viktigt steg mot generalisering och breddat nyttjande av infrastrukturen.

Förutom laddningslösningar kommer projektet även att visa upp nya digitala lösningar för säkrare parkeringar och effektivare nyttjande av stadens utrymmen – något som ytterligare stärker den hållbara stadsbilden.

– Nu har vi haft infrastrukturen med battery swap-stationerna på plats i över ett år och ser att det fungerar väldigt bra, så vi vill verkligen ta nästa steg mot att bredda utbudet så att fler transporter kan göras med små elfordon, säger Mattias Tingvall VD GoCimo.

foodora är stolta över att vara en del av Stockholms resa mot en mer hållbar och attraktiv stad. Med fortsatt innovation och samverkan är målet om en utsläppsfri innerstad 2030 fullt möjlig att nå.

 

 

Om foodora

foodora är Sveriges ledande q-handelsplattform för last mile delivery. Bolaget grundades 2015 och finns idag runt om i Europa. I Sverige finns foodora på över 350 platser och når över 90 procent av svenskarna med snabb hemleverans.

foodora Sverige består av 7000 anställda, varav 6000 är anställda bud. Snittlönen för cykel och mopedbud är 180 SEK i timmen, de har även kollektivavtal sedan 2021.

För mer information: www.foodora.se

Relaterade Artiklar