Att tv och film kan inspirera resor är inget nytt – enligt en undersökning från momondo uppger 27 procent* av svenska resenärer att de hämtar sin reseinspiration från just serier och filmer.
Och trenden tycks hålla i sig även internationellt.
Under veckan efter premiären av det svenska mordmysteriet Åremorden har flygsökningar till Östersund – den närmaste flygplatsen – ökat med 21 procent jämfört med samma period förra året. Serien har dessutom toppat Netflix lista över de mest sedda icke-engelskspråkiga titlarna just nu. Under våren 2024 såg momondo en liknande effekt när flygsökningar till Sverige ökade efter premiären av Love is Blind Sverige.
I serien får tittarna se Åre i sin fulla vinterskrud, där huvudkaraktären reser till fjällen i hopp om avkoppling – även om handlingen snabbt tar en annan vändning. Det ökade intresset kan tyda på att tittare inspirerats av de storslagna vinterlandskapen, mystiken från serien, eller de mysiga fjällstugorna. Samtidigt befinner sig Åre i sin absoluta högsäsong, där afterski, restauranger och snösäkra pister lockar både svenska och internationella besökare.
Om datan
*PureSpectrum intervjuade 9112 respondenter över 18 i USA, Kanada, Brazilien, Frankrike, Tyskland, Danmark och Sverige som reser på fritiden minst en gång om året. Undersökningen genomfördes som en online-enkät. I Sverige har minst 1000 respondenter svarat på enkäten. Enkäten genomfördes mellan 13-20 augusti, 2024.
Baserat på flygsökningar till Östersund som gjorts på momondo.se under perioden 06.02.2025–13.02.2025 för flyg med avgång när som helst från en svensk eller global flygplats. Dessa jämfördes med sökningar gjorda under samma period föregående år med samma reseperiod. Procentuella förändringar i sökningar är ungefärliga.