Tillsammans med Elgiganten Logistik driver InQuire ett initiativ under namnet SDC, Sustainability Distribution Concept.
Målsättningen med SDC är att ligga i framkant med att införa HCT (High Capacity Transport) med 34,5m långa ekipage med dubbla trailers i Nordiska logistikflöden.
Elgiganten Logistik och InQuire driver samtidigt på för nya bränsleslag (el, biogas och vätgas) för att med minsta möjliga miljöbelastning kunna leverera de flexibla och framtidssäkrade transporter som krävs för att nå satta miljömål på net-zero 2045.
InQuire och Elgiganten Logistik har ett långsiktigt strategiskt samarbete med ett antal nordiska transportörer och ett urval av dessa samlades på Game Changing Center i Lidköping under tisdagen, för att tillsammans dela erfarenheter och att diskutera praktiska gemensamma lösningar för den stora omställning som transportindustrin skall implementera nu under kommande period.
Transportörer på plats i Lidköping under tisdagen var Ahola, LTS, Stoltze, Intercargo och Kingsröd Transport. Medverkade under dagen gjorde även Mikael Antonsson, Everfuel som berättade om möjligheterna med vätgasdrivna lastbilar (med bränsleceller eller förbränningsmotorer) som allt fler leverantörer står i begrepp att börja leverera.
Lars Reinholdsson, LBC Frakt som har kommit mycket långt i att implementera el-lastbilar i sin verksamhet och där han genom Laddbolaget Värmland även tagit ett helhetsgrepp och byggt upp en laddinfrastruktur med publika laddstationer för tunga lastbilar på strategiska platser över hela Värmland.