DHL släpper E-handelskollen 2023 - en rapport om e-handelskonsumtion, kundlojalitet, pris och fraktalternativ
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKDHL DHL eCommerce Solutions släpper E-handelskollen 2023

DHL eCommerce Solutions släpper E-handelskollen 2023

Publicerat av: Redaktionen

Med E-handelskollen vill DHL eCommerce Solutions bidra med värdefulla insikter för e-handlare om förändrade konsumtionsbeteenden på nätet.

Rapporten är baserad på en undersökning som besvarats av 5000 respondenter över hela landet.

Jonas Lindell, Managing Director på DHL eCommerce Solutions berättar att det i oroliga tider blir än mer viktigt med insikter för att kunna anpassa sin verksamhet till det rådande marknadsläget:

– Syftet med E-handelskollen är att kartlägga hur e-handelskonsumenter tänker om sin konsumtion i dagens ekonomiska läge. Vi vill förse e-handlare med den kunskap, fakta och data vi har, samt visa på vilka möjligheter och utmaningar som finns kopplat till detta.

Förändrade köpvanor kring erbjudanden, fraktens betydelse och regionala preferenser

Insikter från rapporten vittnar bland annat om att:

+ Pris har blivit viktigare

+ Second hand-marknaden kommer att öka

+ Män är mindre benägna att dra ned på inköp av hemelektronik

+ De regionala skillnaderna är stora

DHL E-handelskollen, som släpps den 26 april, innehåller även input från branschledande experter inom konsumtion, digital marknadsföring och handel som alla bidrar med vägledning och tips för hur man kan tänka som e-handlare för att stärka sitt erbjudande.

DHL släpper E-handelskollen 2023 - en rapport om e-handelskonsumtion, kundlojalitet, pris och fraktalternativ

Undersökningen som utgör basen för rapporten baseras på data som (via enkät) samlats in från 5000 e-handelskonsumenter i åldern 18-64 år över hela Sverige. Svarsperioden har varit 31 mars – 6 april 2023. Undersökningen har utförts av Bard Branding AB och respondenter har tagits in via Cint AB.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar