Varje dag kommer jag i kontakt med e-handlare, som varken riktigt har förstått eller har börjat förbereda sig på en värld utan tredjepartsdata.
Inte bra, det finns stora risker med att inte prioritera tillgång till värdefulla kundinsikter 2024.
Som (e-) handlare är man beroende av data som rör kundernas beteende och köpvanor.
Kunddata är ju nyckeln för att kunna ge en bra kundupplevelse som i sin tur ska leda till konvertering.
Även om Google i flera år har varnat om cookie-döden är många naiva inför de stora (inte bara ekonomiska) riskerna det finns med att inte hänga med nu. I slutet av 2024 kommer tredjepartsdata att vara ett minne blott, dags att vakna på riktigt ! Äger du inte datan, ja då kan man halka efter rejält i den tuffa konkurrensen om kunder.
Riskera inte kundernas förtroende
Att vi snart säger hejdå till tredjepartsdata kommer tydligt påverka hur man samlar in och använder data, samtidigt som konsumenterna blir allt mer medvetna om sin data och hur den används. Man riskerar alltså att tappa kundernas förtroende om man inte använder deras känsliga och värdefulla datauppgifter rätt och lagligt (GDPR-frågan).
Mitt tips idag är att se över er datainsamling och sedan investera i förstapartsdata, denna data är unik för ditt företag och ni äger den. Prio just nu, ska vara att samla in data direkt från kunderna genom webbplatsen/appen och andra ägda direktkanaler, som till exempel sociala medier.
Så, dags att vakna och agera om ni vill vara med och konkurrera om kunderna!