Årets Black Week, inklusive Cyber Monday, präglades av tydliga förflyttningar i svensk e-handel, visar ny data från Kustom.
Konsumenterna styr nu om sina köp från fysiska prylar till digitala tjänster, sport och nöjen.
Mitt i detta skifte kliver en oväntad grupp fram: Gen Z-männen sticker ut som årets mest opportunistiska reashoppare.
En av årets tydligaste reatrender är att männen har vaknat. Medan svenska kvinnors snittordervärde endast ökade marginellt under Black Week (drygt 2 procent), ökade männens med 13 procent jämfört med tidigare under hösten. Allra tydligast är trenden bland den yngre generationen. I Sverige ökade unga män i Gen Z sitt snittordervärde med över 20 procent.
– Detta pekar på att unga män är årets mest opportunistiska shoppare. De går in i Black Week med en tydlig plan för att maximera värdet av rean och köper när priset är rätt, säger Jesper Eriksson, kommersiell chef på Kustom.
Digitala tjänster, sport och nöjen vinnare
Det syns ett tydligt trendbrott där upplevelser och aktiviteter tar allt större plats i varukorgen, samtidigt som traditionella reavaror tappar mark.
Kategorin digitala varor och tjänster ökade mest i Sverige med 18,3 procent. Även sport och firitid (+11,7 procent) samt nöje och rekreation (+10,1 procent) klättrar jämfört med förra årets Black Week.
Utvecklingen sker samtidigt som det i år köps mindre av kategorier som husdjur och växter/trädgård minskar (-10,5 procent), elektronik (-5,2 procent) och böcker (-3,0 procent). Detta indikerar att årets reahandel i högre grad drivits av tjänster och återkommande behov snarare än enstaka större investeringar.
– Vi ser ett skifte i vad konsumenterna prioriterar. Digitala tjänster och sportutrustning rör sig uppåt, medan flera klassiska produktkategorier tappar mark. Det indikerar att vi rör oss bort från att stapla prylar på hög till att investera i aktiviteter och nöjen som förgyller vardagen här och nu, säger Jesper Eriksson.
Antalet produkter per order i Sverige ökade med drygt 37 procent jämfört med veckan före rean (från 5,3 till 7,3 produkter). Samtidigt låg snittordervärdet under Black Week på 864 SEK i Sverige, vilket är lägre än det totala snittet på 1 006 SEK. Det här tyder på att jakten på enstaka dyra kapitalvaror är över, och att svenskarna istället utnyttjade rabatterna för att köpa fler och billigare varor.
Datan bygger på transaktionsdata firån Kustoms där endast handlare som sålt med Kustom både 2024 och 2025 ingår i urvalet. Detta fiör att fiörsöka isolera underliggande utveckling på ett bra sätt. Mätperioden fiör årets Black Week omfiattar perioden 24 november till 1 december 2025 (Black Week inklusive Cyber Monday).
Black Week 2025 i siffror
- Total försäljning (alla marknader): 5,93 miljarder SEK
- Volym (alla marknader): 5,89 miljoner ordrar
- Snittordervärde (Sverige): 864 SEK
- Snittordervärde (alla marknader): 1,006 SEK
- Varukorgsstorlek (Sverige): 7,31 produkter per order (+37.55 % mot föregående vecka).
- Mest intensiva minuten: E-handlarnas system sattes på störst prov söndagen den 30 november klockan 22:06, då det såldes för över 2 miljoner kronor i minuten
- Mest intensiva sekunden: 16:53:13 på söndagen (285 000 kr/sekund).
- Hetaste kategorin: Digitala varor och tjänster (+18,3 % i Sverige)
- Kallaste kategorin: Husdjur och växter/trädgård (-10,5 % i Sverige)
- Leverans: Ombudsleverans var populärast i Sverige (20,5 %), tätt följt av hemleverans (18,46 %).
Om Kustom
Kustom är ett fintech-bolag som erbjuder Nordens ledande kassalösning. Vi hjälper handlare att skräddarsy sina kunders checkout-upplevelser genom effektiva och anpassningsbara produkter. Kustom samlar innovativa och skalbara funktioner, säkerställer hög konvertering och bidrar till återkommande slutkunder. Idag har Kustom 24 000 anslutna handlare med försäljning i över 170 länder.



