Många svenskar ger sig ut på nätet för att fynda under Black Friday, men oron för att drabbas av bedrägeri är stor.
En undersökning från Kantar Sifo, gjord på uppdrag av försäkringsbolaget Dina Försäkringar, visar att hela 27 procent känner en ökad risk för nätbedrägerier under kampanjdagar som Black Friday och Cyber Monday.
Mest oroade är personer i åldern 56–79 år, där hela 39 procent känner en ökad oro.
Minst oro känner de yngsta, 18–34 år, men även här är det drygt en av fem (19 %) som känner mer oro än vanligt. Undersökningen visar också att nätbedrägerier är relativt vanliga: 14 procent av svenskarna har någon gång blivit utsatta, och 2 procent har drabbats upprepade gånger. Äldre personer är mer utsatta än yngre, vilket förklarar deras ökade oro. 18 procent av dem mellan 56 och 79 år har drabbats vid minst ett tillfälle, jämfört med endast sju procent av de mellan 18 och 34 år.
– Black Friday är inte bara en högtid för reor utan även för nätbedrägerier, som har ökat kraftigt de senaste åren. När fler lockas av låga priser passar bedragare på att stjäla kortuppgifter, säger Tomas Roos, kommunikationschef på Dina Försäkringar, och fortsätter:
– Att många känner en ökad oro kan föra med sig något positivt. Det tyder på en riskmedvetenhet, vilket i sin tur kan leda till att man skyddar sig bättre.
Så hanterar du nätbedrägeri
Tomas Roos förklarar de första stegen att ta om man misstänker bedrägeri.
– Vid misstanke om bedrägeri, kontakta omedelbart din bank för att spärra konton och rapportera den misstänkta transaktionen. Gör även en polisanmälan. Om banken kommer fram till att transaktionen gjorts av någon obehörig har du i många fall rätt till ersättning, förutsatt att du inte har agerat grovt oaktsamt.
Statistiken bekräftar oron
Fjärde kvartalet, präglat av Black Friday, Cyber Monday och julhandeln, är den period då det görs flest anmälningar av kortbedrägerier på nätet. Förra året rapporterades omkring 25 000 fall under denna period – klart över kvartalsgenomsnittet på 22 000.
Totalt | Män | Kvinnor | 18-34 år | 35-55 år | 56-79 år | ||
Har du någon gång blivit utsatt för nätbedrägeri? | Ja, en gång | 12% | 13% | 12% | 6% | 13% | 16% |
Ja, flera gånger | 2% | 3% | 1% | 1% | 2% | 2% | |
Nej | 82% | 81% | 83% | 88% | 81% | 77% | |
Osäker/Vet ej | 4% | 3% | 4% | 5% | 3% | 4% | |
Känner du en ökad oro för nätbedrägeri under reaperioder som Black Friday och Cyber Monday? | Ja, kraftigt ökad oro | 3% | 3% | 4% | 2% | 4% | 4% |
Ja, något ökad oro | 24% | 21% | 28% | 17% | 21% | 35% | |
Nej | 72% | 76% | 68% | 82% | 75% | 61% |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–6 november 2024. Totalt intervjuades 1036 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Vi är 6 försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns från Lund i söder till Piteå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.
Dina Försäkringar är landets femte största sakförsäkringsgivare. Läs mer på www.dina.se.