B2B-företagens egna bästa tips för att lyckas med digital försäljning
Hem E-HANDEL B2B-företagens egna bästa tips för att lyckas med digital försäljning

B2B-företagens egna bästa tips för att lyckas med digital försäljning

Publicerat av: Redaktionen

E-handeln mellan företag fortsätter att växa snabbt, trots osäkerheter som tullar, ökade hållbarhetskrav och cybersäkerhetsutmaningar.

69 procent av nordiska B2B-företag förväntar sig en ökad digital försäljning.

Självbetjäning via e-handelsplattformar, AI och marknadsplatser spelar en avgörande roll i den förändringen. Här är deras sju bästa tips för att lyckas med digital försäljning med andra företag som kunder.

 Jämfört med e-handeln mellan företag och konsumenter ligger handeln mellan företag ännu ett steg efter. Men det är en snabbt växande handel och de som tagit steget har några gemensamma lärdomar att dela kring hur man bäst lyckas, säger Malin Bodolla, marknadschef på Litium.

De sju tipsen är från intervjuer med ansvariga i över 900 nordiska B2B-bolag om deras satsningar på digital försäljning. Tipsen finns summerade i rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2025:

  1. B2B-företagens egna bästa tips för att lyckas med digital försäljningEngagera kunderna: Lyssna på dina kunder och utveckla digitala lösningar baserat på deras behov och feedback. Misstaget är att endast utgå ifrån vad man själv TROR de behöver.
  2. Håll det enkelt: Satsa på användarvänliga gränssnitt och tydlig information för att driva användning av digitala kanaler. Glöm inte att snart träder också EU:s nya tillgänglighetskrav, WCAG, i kraft.
  3. Agera tidigt: Vänta inte – börja i liten skala och lär dig längs vägen.
  4. Ha en strategi: Analysera behov och sätt tydliga mål innan du investerar i digital försäljning. Tänk igenom vilka ambitioner du har med din digitala försäljning.
  5. Säkra internt stöd: Säkerställ att sälj, marknad och ledning samarbetar och ser värdet i digital försäljning. Att säljkåren är med från start och förstår värdet av digital försäljning är viktigt.
  6. Välj rätt partner: Hitta teknikleverantörer som förstår din verksamhet och kan förenkla integrationen med era övriga system.
  7. Förenkla tekniken: Välj rätt plattform och håll det enkelt genom att satsa på standardiserade, integrerade lösningar.
Kort om rapporten sammanfattning av rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2025:
  • Studien är den nionde i ordningen och genomfördes i januari 2025, i samarbete med Crescando och Norstat.
  • Underlaget är en webbenkät med 920 svar från beslutsfattare inom B2B-företag i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Fokus på företag som säljer fysiska produkter i B2B – tillverkare, distributörer och grossister.
  • 81 procent säljer direkt till företagskunder; 30 procent även till konsumenter.

 

 

Om Litium: Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.

Relaterade Artiklar