Air France-KLM har valt Amadeus som sin teknikpartner för native order-funktioner. Med Nevio, Amadeus nästa generations lösning, siktar koncernen på att fortsätta den bredare omvandlingen av sina detaljhandelsfunktioner.
Air France-KLM kommer att ha ett nära samarbete med Amadeus för att definiera behoven för en modern omvandling av flygbolagens detaljhandel.
Kunderna kommer att kunna dra nytta av en förstklassig detaljhandels- och serviceupplevelse med resenären i centrum.
Air France-KLM och Amadeus har tecknat ett banbrytande avtal för att föra flygbolagens detaljhandel in i en ny era genom Nevio, Amadeus nästa generations lösning för ”Offer and Order”-funktioner. Kärnan i denna omvandling är införandet av IATA:s standard ”ONE Order”, som kommer att förbättra kundupplevelsen och möta de nya behoven hos digitalt kunniga konsumenter.
Idag måste kunderna vanligtvis hantera flera olika dokument för varje bokning, till exempel PNR (Passenger Name Record), ETK (Electronic Ticket) och EMD (Electronic Miscellaneous Documents). Partnerskapet med Amadeus, som bygger på principerna för Modern Airline Retailing, kommer att förenkla verksamheten och kundupplevelsen genom att införa en enda, strömlinjeformad sanningskälla – ordern – ungefär som e-handeln fungerar idag.
Detta partnerskap främjar Air France-KLM:s ambition att uppdatera sina nuvarande system och gå över till ett modernt ”Offer and Order”-system. Denna fleråriga satsning kommer att genomföras av Air France-KLM:s MOON-program (Moving to Offer and Order Native) i nära samarbete med Amadeus.
En sömlös och personlig reseupplevelse
Med denna omvandling kommer Air France-KLM:s kunder att dra nytta av:
- Ett enda enhetligt reseunderlag: Kunderna kommer att ha en enda order som innehåller alla deras reseuppgifter, inklusive tjänster som tillhandahålls av tredje part.
- Förbättrad service: Kunderna kommer att kunna göra ändringar i sina resor och tilläggstjänster på ett enklare sätt.
- Mer personligt anpassade erbjudanden: Kunderna kommer att dra nytta av mer skräddarsydda alternativ som bättre matchar deras preferenser och behov.
Angus Clarke, Executive Vice President och Chief Commercial Officer, Air France-KLM Group, säger: ”Vår övergång till Modern Airline Retailing är en viktig pelare i vår kommersiella strategi, vilket återspeglas i vårt breda engagemang i MOON-programmet. Genom att utnyttja kraften i nästa generations detaljhandelssystem kommer vi att fortsätta att höja kundupplevelsen. Samarbetet med Amadeus kommer att göra det möjligt för våra kunder att följa hela sin resa i en enda, lättillgänglig ordning, få mer personliga erbjudanden som speglar deras olika behov och göra mer självbetjäning. Jag är övertygad om att vi kommer att kunna förverkliga denna vision under de kommande åren i nära samarbete med Amadeus, som är en pålitlig teknikpartner sedan länge.”
Pierre Olivier Bandet, Executive Vice President, Air France-KLM Information Systems, tillade: ”Jag är glad över att få påbörja den här resan med Amadeus, MOON-teamet och hela Air France-KLM:s IT-organisation. Denna omvandling kommer inte bara att ge oss ett förstklassigt orderhanteringssystem, utan också förenkla vårt IT-ekosystem genom utfasningen av flera äldre applikationer. Detta kommer att ge koncernen en modern, flexibel teknisk grund som kommer att driva värde under många år framöver.”
Decius Valmorbida, President of Travel, Amadeus, säger: ”Amadeus Nevio har utformats för att erbjuda exceptionell flexibilitet, så att Air France-KLM kan välja de moduler som passar deras unika behov och skapa en perfekt passform för deras verksamhet. Partnerskapet illustrerar vårt fortsatta engagemang för att stödja branschens omvandling och vårt engagemang för att aktivt driva denna förändring. Detta är framtiden för kundcentrerad detaljhandel.”
Maher Koubaa, Executive Vice President Travel Unit och Managing Director EMEA, Amadeus, säger: ”Vi är stolta över att kunna välkomna Air France-KLM som den senaste kunden som prenumererar på Amadeus Nevio.Den här nya generationens teknik för flygbolag hjälper flygbolagen att leverera bästa möjliga upplevelse till kunderna i alla sina verksamheter och vid varje kontaktpunkt. Vi är fast beslutna att stödja Air France-KLM i deras omvandling av detaljhandeln och, mer generellt, att påskynda branschens övergång till kundcentrerad detaljhandel.”
Amadeus makes the experience of travel better for everyone, everywhere by inspiring innovation, partnerships and responsibility to people, places and planet.
Our technology powers the travel and tourism industry. Inspiring more open ways of working. More connected ways of thinking, centered around the traveler. Our open platform connects the global travel and hospitality ecosystem. From startups to big industry players and governments too. Together, redesigning the travel of tomorrow.
We are working to make travel a force for social and environmental good. A collective responsibility to protect and improve the people and places we visit, ensuring travel continues to make positive contribution to our world.
We apply innovation to meet new needs, to solve real challenges. Our truly diverse global workforce, made up of 150 nationalities, is passionate about travel and technology.
We are an IBEX 35 company, listed on the Spanish Stock Exchange under AMS.MC. We have also been recognized by the Dow Jones Sustainability Index for the last 11 years.
Amadeus. It’s how travel works better.
Learn more about Amadeus at www.amadeus.com