Trots att generativ AI har blivit en affärsnödvändighet, har endast omkring en av tio fungerande AI-lösningar med mätbar avkastning på investering, vilket tydliggör ett gap mellan ambition och faktisk påverkan.
Det visar Adobes årliga globala undersökning Digital Trends 2025, med svar från över 6 000 chefer inom IT och marknadsföring.
AI och prediktiv analys rankas som de viktigaste tillväxtprioriteringarna för 2025, där nästan två tredjedelar (65%) av högre chefer identifierar dem som centrala initiativ. Trots detta har endast en av tio (12%) fungerande generativa AI-lösningar med mätbar avkastning på investering (ROI).
– AI är vår nya affärsstandard och det är dags att gå från experiment till exekvering. Det kräver mer än teknik, det kräver kulturförändring, tydligt ägarskap och en vilja att bryta silos, säger Franck Attia, Nordenchef på Adobe.
Klyftan mellan kundförväntningar och företagsförmåga är fortsatt en stor utmaning under 2025. Konsumenter förväntar sig i allt högre grad att varumärken förutser deras behov, men endast ett av tio (14%) företag anser att de kan leverera verkligt exceptionella digitala kundupplevelser.
Organisatorisk utmaning om vem som äger kundresan
I takt med att AI-tillämpningen accelererar ställs många organisationer inför intern otydlighet kring vem som äger kundresan. Det riskerar att bromsa genomförandet och kan blotta ineffektivitet i leveransen av en sömlös kundupplevelse. Undersökningen visar att bara omkring en tredjedel av marknadschefer anser att de äger kundresan och mindre än hälften för kundupplevelse-team. Däremot anser över hälften av IT-cheferna att hela organisationen bör vara ansvarig.
– Det måste vara hela organisationens ansvar. Men så länge olika avdelningar pekar på varandra finns en risk för fragmenterade strategier som undergräver effekten av även de mest avancerade AI-verktygen. Tydligt ledarskap krävs, inte fler styrgrupper. säger Franck Attia, Nordenchef på Adobe.