AI fortsätter vinna mark i svenskarnas vardagsliv. I takt med att fler och fler omfamnar tekniken hittar vi nya användningsområden och beteenden förändras.
Adyens Retailbarometer 2025 visar att AI börjat utmana sökmotorerna som hjälpmedel för nätshopping. Undersökningen visar nämligen att var tredje svensk handlar med hjälp av AI.
Adyens årliga retailbarometer undersöker europeiska konsumenter och handlares attityder och beteenden. Årets upplaga av undersökningen visar att ungefär en tredjedel (31 procent) av svenskarna under det senaste året tagit hjälp av AI för att shoppa. Jämfört med förra året är det en ökning med hela 51 procent.
Generation Z (åldrarna 16 – 27) är drivande i utvecklingen. Inom den gruppen har hela 56 procent använt AI vid shopping under det senaste året.
Bland de som anammat AI som shopping-assistent är det tydligt att tekniken fungerar som ett verktyg för att leta, sortera och inspireras. 51 procent säger att AI snabbt erbjuder inspiration till exempelvis klädval och måltider. Dessutom tycker 54 procent att AI hjälper till med att navigera genom det digitala bruset, och 48 procent vill ta hjälp av AI för att hitta unika varumärken.
– Siffrorna pekar på att allt fler konsumenter börjat använda AI som ett komplement till, eller i stället för, de traditionella sökmotorerna. De företag som vill fortsätta synas på nätet måste därför börja sökoptimera gentemot AI-verktygen precis som man tidigare gjort mot sökmotorerna, säger Tobias Lindh, vd på Adyen i Norden och Baltikum.
Mest populärt bland män
Även om andelen som använder AI för shopping ökar inom alla grupper är tekniken klart mer populär bland män än kvinnor. Det är nästan dubbelt så många män (38 procent) som kvinnor (23 procent) som använt AI för shoppinghjälp. Även bland de som vid upprepade tillfällen använt AI vid shopping är glappet stort. 20 procent av männen säger, till skillnad från 10 procent av kvinnorna, att de har använt AI för shopping flera gånger under de senaste tolv månaderna.
– Vi ser att användningen av AI för shopping ökar kraftigt bland framför allt män, men även bland kvinnor och inom alla åldersgrupper. Trenden kommer att fortsätta, så de handlare som vill fortsätta ligga i framkant behöver hålla koll på utvecklingen och fundera över hur de använder sina egna data för AI, säger Tobias Lindh.
Om undersökningen
Adyens Retailbarometer 2025 är en global kartläggning av handelns drivkrafter, förhoppningar, strategier och investeringar för 2025 och framåt. Rapporten baseras på en undersökning av 14 000 handlare och 41 000 konsumenter från Sverige och 27 andra marknader med målet att hjälpa handlare med investeringar och beslutsfattande som leder till mer konverteringar och nöjdare kunder. I Sverige har 2000 personer besvarat undersökningen och sammanlagt 500 företag. Undersökningsarbetet utfördes mellan den 10 februari och den 12 mars januari 2025.
Om Adyen
Adyen (AMS: ADYEN) är fintechplattformen som används av många av världens ledande företag. Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare. Adyen har kontor i flera olika länder och arbetar med företag som Facebook, Uber, H&M, Åhléns och Elgiganten.
Bilaga
Har du under de senaste tolv månaderna tagit hjälp av Chat GPT eller AI-assistenter när du shoppat?
Total | Man | Kvinna | Gen Z (16 – 27) | |
Ja (Net) | 30,55% | 38,57% | 22,56% | 55,71% |
Ja – flera gånger | 14,75% | 19,74% | 9,74% | 28,00% |
Nej (Net) | 69,45% | 61,43% | 77,44% | 44,29% |
AI ger mig inspiration till klädval/matval etc snabbare än någon annan kan
Total | Man | Kvinna | |
Instämmer (Net) | 51,39% | 51,44% | 51,54% |
Instämmer ej (Net) | 15,88% | 16,45% | 14,54% |
AI hjälper mig att navigera genom bruset på nätet
Total | Man | Kvinna | |
Instämmer (Net) | 54,34% | 54,83% | 53,30% |
Instämmer ej (Net) | 16,04% | 16,97% | 14,54% |
Jag vill hitta unika varumärken och shoppingupplevelser med hjälp av AI
Total | Man | Kvinna | |
Instämmer (Net) | 48,28% | 47,78% | 49,34% |
Instämmer ej (Net) | 16,86% | 16,97% | 16,30% |