Julhandeln drog igång med besked under Black Friday Week.
Kunder världen över shoppade erbjudanden hos Amazon och sparade miljarder (USD), med nytt försäljningsrekord för Amazon som resultat.
De mest populära produkterna i Sverige inkluderade bland annat Play-Doh och magnetiska byggklossar. Dessutom stod små och medelstora företag för en stor del av försäljningen.
Under årets Black Friday Week hos Amazon (21 november – 2 december) shoppade kunderna mer än någonsin, med totala besparingar på flera miljarder (USD). Deodorant, Play-Doh och magnetiska byggklossar var bland de bästsäljande produkterna för svenska Amazon-kunder, och toppsäljande kategorier inkluderade leksaker, skönhet och elektronik.
”Kunderna är idag prismedvetna och planerar sina inköp utifrån readagar för att få pengarna att räcka längre. Black Friday Week är därför ett viktigt sätt för våra kunder att spara pengar inför jul,” säger Linnéa Forrester, Kommunikationsansvarig för Amazon Sverige.
Denna Black Friday Week och Cyber Monday-rea blev också den största någonsin för oberoende säljare världen över – varav de flesta är små och medelstora företag. Mer än 60 procent av den globala försäljningen på Amazon kom från oberoende säljare.
Om Amazon
Amazon vägleds av fyra principer: starkt fokus på kunder snarare än konkurrenter, passion för innovation, hängivenhet till verksamhetsoptimering och långsiktigt tänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personligt anpassade rekommendationer, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa är några av de produkter och tjänster där Amazon varit pionjärer. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.