Den ekonomiska situationen har lett till betydande förändringar i svenskarnas köpbeteende enligt NetOnNets senaste handelsrapport, Svenska handelstrender 3.0.
Trots minskad köpkraft ser vi en ökning av smarta inköp, där svenskarna utnyttjar kampanjer, väljer prisvärda alternativ och köper begagnade varor.
Rapporten belyser hur svenska konsumenter anpassar sina inköpsvanor under en tid med ekonomiska utmaningar.
NetOnNet-rapporten baseras på en undersökning genomförd av YouGov och omfattande handelsdata från NetOnNet.
– Undersökningen visar att konsumenter generellt letar efter alternativ med lägre priser, som kampanjer och mer prisvärda alternativ, och att det är ännu viktigare nu än för ett år sedan för konsumenten. Just nu är detta den viktigaste drivkraften för shopping för många svenskar, säger Josefin Dalum, vd på NetOnNet.
Nyckelresultat:
- Minskad köpkraft: 85 procent av svenskarna uppger att deras köpkraft har försvagats under de senaste 12 månaderna, med unga under 30 år som den mest drabbade gruppen (91 procent).
- Åtgärder för att upprätthålla konsumtion: 59 procent av svenskarna har vidtagit åtgärder för att kunna fortsätta handla, inklusive att handla på rea (32 procent), använda delbetalning (30 procent) och köpa begagnade varor (26 procent).
- Ökad användning av kampanjer: 37 procent av konsumenterna väntar nu oftare på kampanjer eller reor innan de köper varor jämfört med för ett år sedan. Det är särskilt vanligt bland unga i åldern 18-29 år.
- Semesterplaner påverkas: Nästan hälften av svenskarna (45 procent) uppger att deras ekonomiska situation påverkar sommarens semesterplaner, med många som väljer att semestra hemma istället för att resa utomlands.
- Intresse för begagnade varor: Försäljningen av begagnade produkter hos NetOnNet har ökat med 137 procent under de senaste 12 månaderna. 22 procent av svenskarna köper begagnade varor oftare nu än för ett år sedan, med störst intresse bland yngre.
- Fokus på prisvärda alternativ: Konsumenter letar efter mer prisvärda alternativ och är mer benägna att handla under kampanjperioder som Black Week och Black Friday. 48 procent av svenskarna planerar att avvakta med inköp till dessa perioder.
Åtgärder för ekonomisk press
– Många svenskar köper fler billiga produkter än tidigare och många letar nu efter prisvärda alternativ. För att hantera sin påverkade köpkraft har majoriteten av svenskarna vidtagit åtgärder. Hela 59 procent av de tillfrågade har vidtagit en eller flera åtgärder för att kunna handla varor inom områden som hemelektronik, mode, kläder, sport, fritid, möbler och inredning under det senaste året, fortsätter Josefin Dalum.
Prisnedsättningar
– Vi ser att viljan att köpa grillprodukter under kampanjperioder har ökat med över 8 procentenheter under Q1 2024 jämfört med Q1 2023. Detta belyser svenskars behov av att fortsätta konsumera, men samtidigt vara mer inriktade på prisvärda nyheter och alternativ, säger Josefin Dalum på NetOnNet.
Kredit och delbetalningar
Rapporten avslöjar också att 15 procent har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare under de senaste 12 månaderna.
– Det innebär en markant ökning med 4 procentenheter, från 11 procent, jämfört med när vi presenterade vår handelsrapport i juni 2023.
Ekonomins inverkan på semesterplanerna
Den ekonomiska situationen har även stor påverkan på svenskarnas semesterplaner.
– Rapporten visar också att den ekonomiska situationen till stor del definierar hur semesterplanerna ser ut. Cirka 1 av 3 säger att de bara kommer att semestra hemma i år. Det kan i sin tur ha betydelse för hur svenskar väljer att spendera pengarna på sin bostad och sig själva om de hemestrar. Många kommer troligen att fokusera på att köpa produkter som bidrar till semesterkänslan hemma, säger Josefin Dalum.
Trots ekonomiska utmaningar spenderar svenskar nu enligt NetOnNets interna data mer pengar när de köper grill än tidigare. Svenskar köper numera större grillar med ett mer varierat och bredare funktionsutbud, ofta med fler brännare, vilket gör att många totalt sett lägger mer pengar på sin grill, men för att begränsa kostnaderna tenderar man att välja högkvalitativa produkter från alternativa tillverkare, vilket innebär att man får mer grill för pengarna.
– Vi ser ett fortsatt starkt intresse för högkvalitativa produkter till rimliga priser. Rapporten visar att konsumenter i högre utsträckning nu efterfrågar mer prisvärda alternativ, säger Josefin Dalum.
Grill och egna varumärken
– Grillkategorin skiljer sig något från en rad andra kategorier, genom att många i större utsträckning efterfrågar handelns egna varumärken. Samtidigt spenderar svenskarna mer pengar per grill än tidigare. Under det senaste året har vi sett en markant ökning i försäljningen av grillprodukter, med många som väljer prisvärda alternativ från NetOnNets egna varumärken. Jag tolkar det som att i en tid av ekonomisk osäkerhet väljer många svenskar dessa produkter för att få bästa möjliga värde, samtidigt som de inte kompromissar med kvaliteten, kommenterar Josefin Dalum.