För att fortsätta sin tillväxtresa investerar Kappahl stort i en omfattande digital transformation som ska göra hela företaget redo att möta en hållbar framtid.
Hjärtat i digitaliseringsresan är det molnbaserade affärssystemet Microsoft Dynamics 365 som implementeras tillsammans med Columbus.
I en tid då detaljhandeln står inför tuffa utmaningar med ökade kostnader, hård konkurrens och förändrade kundbeteenden satsar Kappahl på en helt ny digital kostym med Microsoft Dynamics 365.
Affärsplattformen knyter ihop hela affärsresan från design och produktutveckling till lager och kundens köp. Men Kappahls digitaliseringsresa handlar om så mycket mer än system och verktyg.
– Vår digitaliseringssatsning är grunden för långsiktig tillväxt och en möjliggörare för fortsatta initiativ inom hållbarhet och framtidens kundupplevelser, säger Peter Andersson, CFO och Vice President Supply Chain på Kappahl.
– Tillsammans med Microsoft och Columbus har vi en viktig förändringsresa framför oss där vi ska bygga digitala affärsstöd och processer i branschens absoluta framkant, fortsätter Peter Andersson.
Att implementera en affärsplattform som både möter Kappahls behov idag och samtidigt ger dem möjlighet att fånga framtida möjligheter är minst sagt en utmaning. Här arbetar Kappahl tillsammans med Columbus strategiska konsulter för att säkerställa att systemet stödjer Kappahls förändringsvision: hållbar tillväxt och tydligt ledarskap som bidrar till inspirerande kundmöten varje dag.
– Vi går in i samarbetet med Kappahl med både stor tillförsikt och nyfikenhet, säger Lena Ridström, vd på Columbus Sweden.
– Vårt globala team, med gedigen erfarenhet från detaljhandeln och modebranschen, kommer att säkerställa att Kappahl står rustade att möta de utmaningar som branschen står inför. För att nå sina mål behöver Kappahl en modern, flexibel lösning som kan anpassas till framtida behov. Vår främsta uppgift är att guida dem genom den digitala transformation de nu har påbörjat, avslutar Lena Ridström.
Kappahl har valt den molnbaserade affärsplattformen Microsoft Dynamics 365 och får därigenom en plattform med regelbundna, automatiska uppdateringar och som enkelt kan kopplas samman med lösningar inom till exempel AI. Med en framtidssäkrad IT-infrastruktur kan teamet på Kappahl fokusera på det som är viktigt för affären – att leverera kundupplevelser i toppklass.
– Samarbetet med Kappahl är ett bevis på hur Microsofts starka partnerskap med Columbus i kombination med en molnbaserad, framtidssäker produkt stödjer den svenska modeindustrins digitaliseringsresa, säger Therese Treutiger, Director Global Partner Solutions & Innovation på Microsoft.