Förutom införandet av en komplett serie helt eldrivna lastbilar och utvecklingen av väteteknik gör DAF sina förbränningsmotorer redo för nya typer av bränsle för att ytterligare minska koldioxidutsläppen.
HVO – hydrerad vegetabilisk olja – är ett biobränsle av den senaste generationen som möjliggör en minskning av koldioxidutsläppen på upp till 90 % och kan användas i alla nya generationens DAF-lastbilar.
Hydrerad vegetabilisk olja (HVO) är tillverkad av avfallsprodukter och fetter från livsmedelsindustrin. Det är för närvarande det mest hållbara bränslet på marknaden för diesellastbilar och ger en minskning med upp till 90 % av koldioxidutsläppen (från källa till hjul) jämfört med vanlig diesel. Till skillnad från tidigare generationer av biobränslen har HVO ingen inverkan på livsmedelsproduktionen.
Utöver miljöfördelarna är en annan viktig fördel att HVO kan användas i DAF-lastbilar utan justeringar av fordonen, samtidigt som lastbilens utmärkta prestanda bibehålls, liksom serviceintervallen på upp till 200 000 kilometer för långdistanstransporter.
Lämpligt för hela DAFs produktsortiment
Alla de senaste generationens DAF-lastbilar är redo att använda 100 % HVO, inklusive den populära serien LF för distributionstransporter, den mångsidiga serien XD (International Truck of the Year 2023) för distribution och specifika tillämpningar och förstklassiga XF, XG och XG+(International Trucks of the Year 2022) för tunga transporter och långdistanstransport.
”DAF ligger i täten när det gäller vårt samhälles ambition att minska koldioxidutsläppen”, säger Patrick Dean, chefstekniker på DAF Trucks och styrelsemedlem. ”2018 var vi först med att lansera en helt elektrisk lastbil och förra året presenterade vi en helt ny generation ellastbilar med en räckvidd på upp till 500 utsläppsfria kilometer. Vi gör oss också redo för de nya generationerna av bränslen. HVO gör det möjligt för oss att redan idag ta ett stort kliv framåt när det gäller minskning av koldioxidutsläpp, med de nuvarande lastbilarna på marknaden och från ”källa till hjul”, vilket är ännu viktigare.
När det gäller koldioxidcertifiering av lastbilar skulle det vara ett stort steg framåt om europeisk lagstiftning kunde värdera bidraget av rena bränslen för att minska koldioxidutsläpp, eftersom vi inte har råd att lämna möjligheter för att uppnå en hållbar vägtransport outnyttjade. Detta bör öka fokus på hela kedjan – från energikällan till det som kommer ut från avgassystemet – istället för att fokusera på enbart ”tank-till-hjul”
DAF Trucks N.V. – ett dotterbolag till PACCAR Inc, ett globalt teknikföretag som konstruerar och tillverkar lätta, medeltunga och tunga lastbilar. DAF tillhandahåller ett komplett sortiment av dragfordon och nyttofordon, vilket ger rätt fordon för varje transporttillämpning. DAF är också en ledande leverantör av tjänster, bland annat reparations- och underhållsavtal för MultiSupport, finansiella tjänster från PACCAR Financial och en förstklassig tjänst för leverans av reservdelar från PACCAR Parts.