Att Black Friday och Black Week har vuxit till att bli en av handelsårets viktigaste högtider råder det inga tvivel om.
E-handeln har ett relativt tufft år bakom sig, men inför stundande Black Friday visar många e-handlare hopp.
Det kan man inte minst se i Svensk Handels Handelsbarometer, där e-handel ökade mest av alla med med 2,9 enheter till ett indikatorvärde av 87,3.
Detta trots hög inflation, sjunkande BNP och stigande räntor. Ökningen beror först och främst på förväntningarna på e-handeln under Black Week, Black Friday och julhandeln, och mycket tack vare det resultat från tidigare år under samma period.
Enligt Prisjakts Konsumentkompassen är budgeten 21% lägre jämfört med för ett år sedan, men de förutspår ändå ett rekordår för Black Friday. För e-handlare är detta då en alldeles ypperlig tid att försöka utöka sin försäljning och nå ännu fler potentiella kunder. Förra året planerade nämligen nästan varannan svensk att köpa något under Black Friday. Under hård konkurrens är det många som tävlar om de svenska kundernas förtroende, och i denna text kommer vi därför att gå igenom 5 strategier för e-handlare inför Black Friday 2023!
1. Definiera er Black Friday-strategi så tidigt som möjligt
Har du ännu inte börjat planera inför Black Friday så är det dags att skrida till verk. Ju tidigare du har din strategi redo, desto större är sannolikheten att du lyckas. Har du varit igång med din e-handel i flera år så är en stor del av arbetet analytiskt, och där du behöver se resultat och från tidigare år. Ställ dig frågorna:
- Vad har fungerat?
- Vad har inte fungerat?
- Vad kan jag göra bättre?
För att svara på dessa frågor kan, och bör, du använda dig av olika analytiska verktyg för att dra konkreta slutsatser. Saker och ting kan kännas som att de fungerar, men om det inte går att förankra i data är magkänslan tyvärr felaktig.
Bygg därför din strategi på faktisk data och, om möjligt, data som är specifik för just dig och din e-handel. Black Friday-strategier är tyvärr inte exakt likadana för alla bolag, utan du måste experimentera och testa dig fram till det som passar just dig. Kanske har du kört andra kampanjer under året där du också kan hämta inspiration och information. Viktigt är också att du är flexibel i ditt arbete, och inte fastnar allt för mycket i samma banor.
2. Optimera upplevelsen för besökare i webbutiken
Något som är viktigt under hela året, men som förstärks av den förväntade ökningen av besökare under Black Friday och Black Week, är vikten av en välfungerande webbplats. När dina potentiella kunder hittar in till din webbutik via exempelvis en annons är det viktigt att upplevelsen är så gott som felfri. Sidan ska inte ladda för långsamt, det ska vara lätt att navigera till dina produkter och det ska vara lätt att gå från potentiell kund till betalande kund.
Enligt en studie som presenteras hos Strato.se ökar risken att potentiella besökare kan lämna din webbplats med 32% när laddtiden går från en till tre sekunder. En välfungerande hemsida ska därför inte underskattas och bör vara en del av din strategi inför Black Friday. Du bör nämligen räkna med extra hårt belastade servrar på grund av att så många personer söker efter prissänkta produkter på en och samma gång.
Det är inte heller bara laddningstiden som spelar roll. Mycket handlar också om design, och hur vägen från besökare till kund bör vara så tydlig som möjligt. Varje klick och varje sekund i din butik räknas, och genom att minimera onödiga steg så kan du öka dina konverteringar.
3. Kör flera Black Friday-kampanjer
Viktigt är också att inte lägga alla ägg i samma korg. Fokusera inte bara på en enda stor kampanj, utan försök att köra flera olika Black Friday-kampanjer. Detta har många fördelar, inte minst för dina kunder. På så sätt så är sannolikheten större att du lyckas erbjuda något som passar de absolut flesta.
Det är också en bra strategi för att du ska kunna testa flera olika sätt att nå ut till dina kunder. Kanske fungerar vissa inte alls, och kanske fungerar vissa hur bra som helst. Då kan du sedan ta med dig den informationen inför nästa år, samt inför andra viktiga handelshögtider.
4. Belöna era trogna kunder
En stor del av din Black Friday-strategi bör inte heller bara fokusera på att attrahera nya kunder. Genom att belöna dina trogna och återkommande kunder med ännu bättre erbjudanden har du chansen att ytterligare bygga en .
Ett populärt alternativ bland många e-handlare är att ge tidigare och lojala kunder lite tidigare åtkomst till alla Black Friday-erbjudanden. På så sätt så behöver det inte påverka dig ekonomiskt då du ger dem samma erbjudande som alla andra, men vid en tidigare tidpunkt. Ett annat populärt alternativ är också att skicka personliga produktrekommendationer via mail, skicka med smakprover på andra produkter eller liknande. Det får dina kunder att känna en större tillhörighet, och kommer med största sannolikhet innebära att de kommer att återkomma ännu fler gånger i framtiden.
5. Var ärlig med era erbjudanden
Något som dykt upp mer eller mindre varje år sedan Black Friday och Black Week blev ett fenomen i Sverige är felaktiga erbjudanden. Som e-handlare kan detta förstås vara lockande, men i det långa loppet är det alltid en vinnande strategi att vara ärlig gentemot sina kunder. Kanske innebär uppblåsta rabatter att din butik kan locka några fler kunder under just dessa dagar, men det kan skada ditt varumärke i det långa loppet.
Alla som driver en e-handel vet att genvägar ofta bara skadar din verksamhet. Se därför till att följa de andra förslagen på strategier, och fokusera på att erbjuda dina kunder bästa möjliga deals. Genom bra och ärliga erbjudanden kan du inte bara ge dina kunder en bra produkt till ett bra pris i stunden, utan du har också chansen att bygga en långsiktig relation och skapa en återkommande kund.