Zalando skalar upp sina befintliga AI-drivna tjänster Zalando Assistant och Trend Spotter.
Trend Spotter är betaversionen av Zalando Assistant tillgänglig för inloggade kunder på alla marknader med stöd för lokala språk.
Tjänsten lanserades tidigare i år i bland annat Stockholm, Berlin, Paris, Milano, Antwerpen och Köpenhamn, nu inkluderas ytterligare fyra städer.
Båda initiativen ligger i linje med Zalandos mål att erbjuda kunderna en ännu mer engagerande och inspirerande upplevelse både på webben och i appen.
Zalandos AI-assistent, som drivs av Zalandos egna modeller och OpenAI:s stora språkmodeller, erbjuder nu personlig moderådgivning på lokala språk för inloggade kunder på alla marknader. Assistenten gör det möjligt för kunderna att navigera i Zalandos omfattande sortiment med intuitiva frågor som ”Vad ska jag ha på mig på min pappas 60-årsdag i november i Barcelona?” Assistenten tar hänsyn till kontexten, som plats, väder och tillfälle, för att kunna ge en välgrundad rekommendation.
“Vi vet att våra kunder vill bli inspirerade när de besöker Zalando. Utrullningen av vår Zalando-assistent i Sverige är därför ett viktigt steg i vårt åtagande att förbättra kundupplevelsen genom att göra det enklare för kunderna att upptäcka mode som passar deras unika stil och behov. Samtidigt erbjuder vi nu kunderna ännu mer lokal inspiration genom att lägga till fyra nya städer i vår Trend Spotter, vilket innebär att vi nu har trender från totalt 10 europeiska modemetropoler”, säger Fabio Baum, General Manager Nordics & Benelux på Zalando.
Efter en framgångsrik implementering på sex nyckelmarknader är Zalando nu redo att erbjuda Trend Spotter till kunder på alla marknader, och samtidigt lägga till fyra nya städer: Amsterdam, London, Warszawa och Zürich. Kunderna kan nu varje vecka upptäcka nya trender i tio olika modemetropoler, baserat på Zalandos egna data, och få insikt i vad som trendar både lokalt och i hela Europa. Varje utvald artikel har en förklaring till varför den är med i Trend Spotter för den aktuella veckan, och om den är kopplad till en global eller lokal trend.
Denna utveckling markerar ytterligare ett steg på Zalandos resa mot att bygga det ledande paneuropeiska ekosystemet för e-handel inom mode och livsstil. Zalando fortsätter att satsa på innovation och spetskompetens, och säkerställer att varje kundinteraktion är skräddarsydd, inspirerande och meningsfull – vilket ger kunderna möjlighet att ha kul och känna sig trygga i sina modeval och livsstilar.
OM ZALANDO
Zalando (https://corporate.zalando.com) grundades i Berlin 2008 och är det ledande pan-europeiska ekosystemet för e-handel inom mode och livsstil, med fokus på två tillväxtfaktorer: Business-to-Consumer (B2C) och Business-to-Business (B2B). Inom B2C erbjuder vi en inspirerande shoppingupplevelse med flera varumärken av hög kvalitet inom mode och livsstil, till cirka 50 miljoner aktiva kunder på 25 marknader. Inom B2B använder vi vår logistikinfrastruktur, mjukvara och tjänstekapacitet för att hjälpa varumärken och återförsäljare att driva och justera sin e-handelsverksamhet på eller utanför Zalando. Genom vårt ekosystem strävar Zalando mot att möjliggöra positiv förändring inom mode- och livsstilsbranschen.