Wolts stabila tillväxt avseende antalet ordrar fortsätter.
Under årets andra kvartal har ordervolymen ökat med 56 procent jämfört med kvartal två 2022.
Ordervolymen för det första halvåret 2023 går också i en positiv riktning, där tillväxten ligger på 52 procent jämfört med det första halvåret 2022.
Det har varit ett bra första halvår för handelsplattformen Wolt i Sverige. Man kan visa på imponerande tillväxtsiffror rörande ordervolym, alltså antalet beställningar som görs via plattformen.
En av de stora framgångsfaktorerna är en rad nya restauranger som valt att ansluta sig till plattformen under årets första halva, bl..a Sobi Bromsplan i Örebro, Pizzeria Maestro i Norrköping och Gimmie Sushi City i Linköping.
Richard Lindeen är operativt ansvarig på Wolt i Sverige och säger:
– Det känns verkligen kul att vi ökar så pass mycket i ordervolym. Detta är mycket tack vare våra fantastiska restaurangpartners som valt att ansluta sig till plattformen, men också mycket på grund av det fantastiska team som jobbar för Wolt i Stockholm. En annan stor bidragande faktor är givetvis också desom levererar för Wolt, våra kurirpartners. Utan dem hade vi aldrig sett den tillväxt vi ser under årets första halvår.
Men Wolt har också börjat fokusera mer på detaljhandeln.
I dagsläget har Wolt över 20 000 detaljhandelsartiklar på plattformen, med allt från blomsterhandlare till smyckes- och elektronikbutiker.
Under första halvåret har Wolt även fokuserat på utvecklingen av egna, nya tjänster. Till exempel täcker numera Wolts prenumerationstjänst Wolt+ samtliga svenska städer som Wolt finns i och den egnakedjan av virtuella butiker Wolt Market firade ett år i Sverige under april. Vidare har allt fler företag upptäckt Wolts business-to-business tjänst “Wolt for Work” och teamet jobbar intensivt med att utveckla den egna ‘last-mile’-tjänsten Wolt Drive, där kunden kan välja Wolt som leveransalternativ när man handlar från olika digitala butiker.