I GfK:s pris till bästa dagligvarukedja gick årets förstaplats till Willys.
På andraplats kom Lidl och tredjeplatsen kneps av ICA Maxi.
I kampen om de prismedvetna livsmedelskonsumenterna har tre kedjor lyckats särskilt bra, enligt Gfk:s konsumentpanel. Därför står de också som vinnare i GfK:s årliga tävling om bästa dagligvarukedja. Vinnarna utses genom en viktning av poäng som ges för kedjornas förmåga att öka marknadspenetrationen, skapa lojalitet och kedjans kundnöjdhet.
Willys plockar poäng på viktiga områden såsom färsk frukt och grönt, kvalitetsprodukter, prismärkning, hygien samt trovärdigt produktutbud. Kedjan presterar särskilt bra på profilområden som pris, men också kvalitet och hållbarhet.
– Trots en sjunkande inflation letar svenska konsumenter fortfarande efter låga priser i matbutiken. Samtidigt visar våra studier att vi handlar mer sällan och i färre butiker. Det innebär en utmaning för dagligvarukedjor att upprätthålla sin penetration på marknaden. Årets undersökning visar att Willys, Lidl och ICA Maxi lyckats med just detta, säger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige hos YouGov (fd GfK).
Tre avgörande parametrar i GfK Grocery Retailer Award
- Utveckling av marknadspenetration
- Lojalitet och utveckling av lojalitet.
- Kundnöjdhet och utveckling av kundnöjdhet
Om YouGov
YouGov är en internationell koncern med huvudkontor i London och 1 800 anställda fördelade på 37 kontor runt om i världen. Uppdraget är att erbjuda insikter om vad världen tycker. Samtliga produkter och tjänster bygger på en detaljerad förståelse av bolagets 26 miljoner registrerade individer för att leverera detaljerade konsumentinsikter. Inom dagligvaruhandeln djupanalyserar YouGovs (tidigare GfK:s) experter den information som panelmedlemmar registrerar i samband med sina inköp. Det innebär att analyserna av inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln ständigt är uppdaterade.