Retail media har blivit en viktig strategisk tillväxtmotor för detaljhandeln och väntas inom kort stå för 20 procent av de globala digitala annonsintäkterna.
För att hjälpa fler retailers att kapitalisera på denna möjlighet inleder Adform, Nexta (nyligen förvärvade av Kevel) och Voyado ett strategiskt partnerskap och lanserar en ny lösning under våren 2025.
Den nya lösningen kombinerar Adforms programmatiska erbjudande med Voyados plattform, som bygger på förstapartsdata, och Nextas automatiserade infrastruktur för enkel implementering och hantering av retail media.
Det ger retailers verktygen att optimera sina annonsutrymmen och skapa mer relevanta och effektiva kampanjer baserade på kundbeteenden.
Retail media – en ny intäktsmöjlighet för retailers
”Retail media är en av de mest spännande intäktsmöjligheterna inom retail just nu. Med vår lösning kan retailers snabbt börja tjäna pengar på sitt annonsutrymme genom att erbjuda det till varumärken, leverantörer och partners, utan att behöva utveckla egna system. Detta skapar en ny intäktsström samtidigt som de har full kontroll över kundupplevelsen,” säger Björn Karlström, produktchef för Retail Media på Voyado.
Lösningen bygger på fyra nyckelkomponenter:
- Förstapartsdata – Möjliggör hyperrelevanta annonser som ökar konverteringen.
- Programmatisk annonsering – Ger retailers full kontroll över sina annonsytor och realtidsoptimering.
- Omnikanalsanpassning – Kampanjer kan köras på e-handel, sociala medier som Google och Meta, i fysiska butiker och via e-post.
- Avancerad attribution – Ger en helhetsbild av kampanjernas effekt och optimerar dem med realtidsdata.
Stor potential i Norden
Trots retail medias stora potential har många retailers saknat rätt förutsättningar för att komma igång. För Voyados kunder blir det nu enkelt att maximera sina annonsintäkter utan att hantera komplex teknik eller göra omfattande investeringar. Lösningen kräver minimal teknisk utveckling och eliminerar vanliga trösklar, vilket möjliggör en snabb och kostnadseffektiv lansering av retail media.
”Retail media har redan omdefinierat marknaden i USA, och vi ser en enorm potential i Norden. Voyado är den perfekta partnern för att göra retail media till en självklar del av ekosystemet här. Deras plattform kombinerar djup produktförståelse med förstapartsdata, vilket gör det möjligt skapa relevanta annonskampanjer som ger resultat,” säger Jens Bargmann, VP Retail på Adform
”Med vår gemensamma API-drivna teknologi kan företag lansera retail media utan behov av egen utveckling eller kodning. Nexta förenklar retail media-nätverk genom automatiserade arbetsflöden, on-site och off-site-funktionalitet samt enastående anpassningsmöjligheter. Denna helhetslösning hjälper retailers att snabbt komma ut på marknaden och fokusera på att generera intäkter och resultat utan tekniska hinder,” säger Martin Jensen, VP partnerships på Kevel.
About Voyado: Voyado is a SaaS company helping retail brands create hyper-relevant shopping experiences, increase customer loyalty and drive business growth. Their AI-powered customer experience cloud includes a product discovery engine with deep product knowledge to predict and respond to visitors’ intentions on e-commerce websites, and a multichannel marketing platform that offers invaluable insights and campaign tools for delivering automated and personalized shopping experiences.
About Adform: Adform is the most powerful and safe media buying platform in the world. With a 20+ year history of delivering service excellence and forward-looking technology, Adform enables major brands, agencies, and publishers to create, buy, and sell digital advertising globally. Having pushed the boundaries through augmented intelligence and an industry-leading identity solution, Adform has consistently changed the game for digital advertisers.
About Kevel: Kevel is redefining retail media with its AI-powered Retail Media Cloud, enabling retailers to create fully customizable ad platforms while maintaining control of their first-party data. By leveraging AI insights for advanced targeting, personalization, and predictive analytics, Kevel empowers brands like Chewy, The Home Depot, and Edmunds to launch impactful retail media networks. Recognized as a top 100 innovative tech start-up in 2023 and awarded the MarTech Breakthrough Award for Best Overall Ad Tech Company in 2022, Kevel is driving the future of retail media. Learn more at www.kevel.com.