Med nya tekniska lösningar och ett starkare samarbete inom branschen tar Tre kampen mot telefonbedrägerier till nästa nivå.
Under första halvåret 2025 har Tre stoppat miljontals bluffsamtal från att nå svenska mobilkunder.

Anders Högsell, Head of Carrier Business & Wholesale, Tre Sverige
– Kundernas trygghet är vår högsta prioritet. Varje försök till bedrägeri vi stoppar är en potentiellt undviken förlust och ett konkret bevis på att tekniken kan göra skillnad. Vi kommer fortsätta att ligga i framkant genom att kombinera datadrivet skydd, bransch-, och myndighetssamverkan och tydlig kundinformation tills telefonbedrägerier inte längre är lönsamma, säger Anders Högsell, Head of Carrier Business & Wholesale, Tre Sverige.
En annan metod som bedragare ofta använder är så kallade wangiri-samtal. Det innebär att mottagaren får ett kort, ofta internationellt samtal i syfte att lockas att ringa tillbaka. Återuppringningen kan leda till höga kostnader för den som blir lurad.
– Tekniken är viktig, men det är också kundernas vaksamhet. En bank ringer vanligtvis aldrig upp dig och ber dig att logga in med ditt BankID exempelvis. Om du blir det minsta osäker under ett samtal – lägg på och ring själv upp via organisationens officiella nummer. Din bank, myndighet eller operatör har alltid förståelse för att du vill dubbelkolla, säger Anders Högsell.
Om Tre
Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G-, 4G och 5G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.