Storytel, en av världens ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och RDF Media, ett ledande chilenskt och latinamerikanskt produktionsbolag för radio, digitalt ljud och poddar, har ingått ett strategiskt partnerskap.
Samarbetet syftar till att gemensamt utveckla och expandera ljudboksmarknaden i Chile.
Storytel och RDF Media har ingått ett långsiktigt strategiskt partnerskap för att gemensamt utveckla och växa marknaden för ljudböcker och e-böcker i Chile. Partnerskapet kombinerar Storytels tekniska kapacitet, streamingplattform, globala marknadsförings- och lanseringskompetens samt omfattande katalog, med RDF Medias djupa lokala marknadsinsikt och ledande position inom digital ljudproduktion i Chile. Satsningen stärks dessutom av RDF:s dagliga räckvidd som når 1,5 miljoner chilenare via deras radiostationer och sociala mediekanaler.
”Chile är ett land där vi ser stor potential i att kunna växa ljudboksmarknaden. Genom det här partnerskapet kan vi erbjuda chilenska kunder tillgång till Storytels förstklassiga innehåll, levererat med ett genuint lokalt fokus som verkligen speglar deras specifika smak och kultur. Samarbetet med RDF Media är det perfekta sättet att bygga en stabil grund, och en viktig del i vår bredare ambition att växa på utvalda marknader där vi ser goda affärsmöjligheter,” säger Claus Wamsler-Nielsen, Chief Commercial Officer på Storytel Group.

Partnerskapet mellan Storytel och RDF lanseras idag och introducerar en plattform med en tydlig lokal identitet, vilket speglar engagemanget för de chilenska kunderna. Genom sina rikstäckande radionätverk och sociala mediekanaler kommer RDF att aktivt driva marknadsföringen av Storytels varumärke, kategori och innehåll, vilket möjliggör för Storytel att nå en bred och varierad publik i hela landet. Dessutom kommer RDF att producera exklusivt lokalt innehåll, vilket ytterligare förankrar Storytels erbjudande av kulturellt relevanta berättelser och röster.
”Sedan 2019 har RDF Media haft en strategisk plan för att utveckla och innovera digitalt ljud i Chile och den bredare Latam-regionen. Denna utveckling, tillsammans med vårt partnerskap med en av världens mest betydelsefulla plattformar för ljudböcker och e-böcker, driver oss att skapa mer och bättre innehåll, påskynda etableringen av en växande vana i landet och utforma ett kulturellt ekosystem kopplat till denna industri”, säger Gabriel Polgati, Executive Director på RDF Media.
Det förstärkta lokala fokuset på Chile kommer att hanteras med Storytels befintliga resurser, i tätt samarbete med RDF.
Om Storytel Group
Vi är ett storytelling-bolag. Grundat i vårt syfte – ”Vi leder framtidens berättande och berör världen med berättelser” – inspirerar och underhåller Storytel Group människor över hela världen genom att förena innovation med tradition. Vi väcker berättelser till liv i olika format, för alla att upptäcka. När som helst. Var som helst.
Storytel Group är verksamma inom två affärsområden: Streaming och Publishing. Streamingtjänsten är en av de största ljudboks- och e-bokstjänsterna och erbjuder över 1,8 miljoner titlar på 55 språk till över 2,5 miljoner prenumeranter. Genom förlagsverksamheten förmedlar vi högkvalitativa berättelser från framstående författare inom en rad genrer via prestigefyllda förlag som Bokfabriken, Gummerus, Lind & Co, Norstedts Publishing Group, People’s och Storyside. Storytel Group har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.
Om RDF Media
RDF Media är ett ledande bolag i Chile och Latinamerika, dedikerat till utveckling av radio- och digital ljudindustri. Bolaget är erkänt som en av regionens mest prestigefyllda podcastproducenter och erbjuder djup expertis inom lokal innehållsproduktion och trender på den digitala ljudmarknaden.
RDF Media äger och driver flera radiostationer, inklusive Play FM, Sonar FM, 13c Radio och Tele13 Radio, tillsammans med podcastplattformen Emisor Podcasting. Som en del av 13 Holding, vilket även inkluderar en av Chiles främsta marksända TV-kanaler och andra kommunikationsplattformar, fokuserar RDF Media på innovation inom ljud, inklusive streaming, podcasting och användarcentrerade digitala upplevelser.





