Snapchat satsar på den nordiska modescenen och, efter tidigare samarbeten med modejättar som Louis Vuitton och Dior under Paris Fashion Week, fokuserar företaget nu på Copenhagen Fashion Week den 4–8 augusti.
Under veckan samarbetar Snapchat med det danska modevarumärket ROTATE och det svenska skönhetsmärket CAIA för att visa hur augmented reality (AR) kan förändra upplevelsen av mode och skönhet.
Mitt under årets största modehändelse i Norden, Copenhagen Fashion Week, lanserar Snapchat sin första 360-kampanj i regionen med utomhusreklam, AR-linser och ett pop-up-event där CAIA för första gången visas fysiskt i Danmark – i ROTATE:s flaggskeppsbutik. Med satsningen vill Snapchat visa hur ny teknik öppnar nya möjligheter för mode- och skönhetsbranschen och bidrar till mer inkluderande, kreativa och tillgängliga miljöer. Målet är att skapa en integrerad och interaktiv upplevelse som förenar digital teknik med fysiska möten.
– Vi är glada över samarbetet med Snapchat i projektet CAIA x ROTATE under Copenhagen Fashion Week. Samarbetet har en tydlig edge och omfattar flera plattformar. Med över 180 utomhusaktiveringar i stadsmiljön och ett exklusivt AR-filter inspirerat av kollektionen skapas lekfulla och engagerande ögonblick där skönhet och teknik möts på ett nytt sätt, säger Camilla Bastin, marknadschef på CAIA.
AR tar mode och skönhet till nästa nivå

Camilla Bastin, marknadschef pa CAIA
Snapchats AR-teknik används dagligen av över 300 miljoner personer. Tekniken gör upplevelsen mer personlig, enkel att använda och inkluderande – samtidigt som den suddar ut gränsen mellan digitalt och verkligt. Den har blivit ett verktyg för självuttryck, produktupptäckt och gemenskap inom mode och skönhet och visar hur teknik och kreativitet formar framtidens sätt att konsumera och uttrycka identitet.
– På Snapchat bygger vi starka och äkta relationer och ger alla kraften att uttrycka sig själva, där mode och skönhet alltid har en central och betydelsefull roll. Vi genomför just nu vår största varumärkessatsning någonsin i Norden, i samarbete med CAIA och ROTATE. Med avancerad AR-teknik förvandlar vi modeinspiration till interaktiva, levande upplevelser som gör modet mer tillgängligt, personligt och engagerande. Vår
pop-up-butik är noggrant placerad mitt i hjärtat av Köpenhamn, lättillgänglig för alla som vill ta del av upplevelsen på plats. Samtidigt ger vårt specialdesignade filter hela vår community möjlighet att delta, oavsett var de befinner sig. Den här satsningen bygger broar mellan digitala och fysiska mötesplatser, och skapar platser där vår community dagligen kan nätverka, utbyta idéer och fritt uttrycka sin kreativitet, säger Pia Tandrup, Nordenchef på Snapchat.
Snapchats AR-aktiveringar finns tillgängliga på dessa platser under hela Copenhagen Fashion Week:
Snapchat takeover under CPFW
Snapchat lanserar med perfekt tajming sin första 360-utomhuskampanj i Norden i samband med Fashion Week. Kampanjen visar verkliga snaps från nordiska användare i offentliga miljöer, för att på autentiskt sätt dela personliga och äkta ögonblick mellan vänner – precis som man upplever dem direkt på Snapchat. Den innehåller även kreativa inslag från CAIA och ROTATE, som syns på över 180 välbesökta platser och lifestyle-hotspots runt om i staden.
Heta CAIA x ROTATE-linsen tar över Snapchat
En specialdesignad Snapchat-lins finns för alla användare och gör det möjligt att virtuellt utforska CAIA:s och ROTATE:s värld oavsett var man befinner sig.
CAIA:s första pop-up i Danmark – med Snapchats AR-spegel
Snapchats AR-spegel finns i CAIA:s första fysiska butik i Danmark, som är en pop-up i ROTATE:s flaggskeppsbutik på Kristen Bernikows Gade 6, nära Strøget och Kongens Nytorv. Pop-upen är öppen 4–31 augusti. Här kan besökare virtuellt prova produkter och ta del av Snapchats interaktiva AR-spegel, som visar samarbetet mellan CAIA och ROTATE.
Om Snapchat
Snapchat är ett amerikanskt techföretag som tror att kameran erbjuder en unik möjlighet att förbättra hur människor lever och kommunicerar. Snapchat bidrar till mänsklig utveckling genom att ge människor möjlighet att uttrycka sig själva, leva i nuet, lära sig mer om världen och ha roligt tillsammans. Företagets tre huvudsakliga tjänster och produkter är Snapchat, en visuell kommunikationsapp som fördjupar dina relationer med vänner, familj och världen i sig; Lens Studio, en plattform för Augmented reality som möjliggör AR-upplevelser på Snapchat och andra tjänster; samt företagets egna AR-glasögon, Spectacles. För mer information, besök snap.com.