Under 2023 upplevde SEAT S.A. en imponerande ökning av leveranser med totalt 519 200 levererade bilar.
Detta motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med året innan.
Företagets framgångar drevs framförallt av CUPRAs rekordtillväxt och SEATs återgång till tillväxt, samt markerar ett starkt år för företaget i samband med övergången till elektrifiering.
- Stärkt av framgången hos både CUPRA och SEAT, levererade SEAT S.A. 519 200 bilar totalt
- CUPRA nådde rekordhöga 230 700 leveranser under 2023, en ökning med 50,9 procent jämfört med föregående år
- Det okonventionella utmanarmärket har levererat nästan 530 000 bilar totalt sedan lanseringen 2018
- SEAT är tillbaka i tillväxt med 288 400 leveranser, en ökning med 24 procent jämfört med 2022
- Ökad efterfrågan och stabilisering av leverantörskedjan under 2023 resulterade i en betydande försäljningsökning för båda märkena
Martorell, Spanien 10/01/2024. SEAT S.A. uppnådde sin näst högsta försäljningsvolym någonsin år 2023, stärkt av framgången hos både SEAT och CUPRA. Totalt levererade företaget 519 200 bilar (2022: 385 600), en ökning med 34,6 procent jämfört med föregående år. Detta bevisar SEAT S.A.s styrka under övergången mot elektrifiering.
CUPRA slog åter rekord med 230 700 leveranser, en ökning med 50,9 procent jämfört med 2022 (152 900). Stabilisering av leverantörskedjan ledde till ökad produktion och tvåsiffrig tillväxt för SEAT som levererade 288 400 bilar (2022: 232 700; +24,0 procent). Dessutom nådde SEAT och CUPRA 47 200 leveranser under årets sista månad, vilket markerar det bästa decemberresultatet i företagets historia.
Wayne Griffiths, VD för SEAT och CUPRA, “leveranssiffrorna visar att SEAT S.A. har rätt strategi på plats med båda sina varumärken: CUPRAs rekordbrytande resultat och SEATs återgång till tillväxt bevisar också att vi lyckas övervinna de svårigheter vi har stött på under de senaste åren, såsom COVID-19 och brister i leveranskedjan. Trots den nuvarande svåra ekonomiska situationen ser vi på framtiden med verklig optimism.”
Tyskland fortsätter att vara SEAT S.A.s ledande marknad med 129 100 levererade fordon, en ökning med 22,6 procent jämfört med 2022 (105 300) och en rekordhög marknadsandel på 4,5 procent. Spanien behöll sin position som företagets näst största marknad med 79 200 sålda bilar, vilket är en ökning med 26,0 procent jämfört med föregående år (62 900), följt av Storbritannien med 57 800 sålda, en ökning med 58,1 procent jämfört med 2022 (36 600). Försäljningen i Frankrike nådde 33 100, en ökning med 53,9 procent (21 500), medan leveranserna i Italien ökade med 25,1 procent, från 25 300 till 31 600 och uppnådde sin bästa marknadsandel någonsin på 2,0 procent.
Utöver de fem främsta europeiska marknaderna överträffade SEAT S.A. 20 000-gränsen för leveranser i Mexiko (21 200; +77,9 procent), Turkiet (20 800; +133,3 procent) och Österrike (20 200; +24,5 procent), som båda uppnådde sina bästa resultat någonsin vad gäller leveranser och marknadsandel (8,5 procent). Leveranserna nådde rekordhöga 14 300 (+82,0 procent) i Polen, medan företaget även nådde en all-time high i Danmark med försäljning på 9 500 (+87,5 procent) och en marknadsandel på 5,4 procent.
2023: Ett historiskt år för CUPRA
CUPRA nådde en ny milstolpe år 2023 med 528 000 levererade bilar sedan sin lansering år 2018. CUPRA Formentor förblir företagets bästsäljare och den mest sålda A-CUV:en i Europa. Med 120 100 leveranser världen över ökade försäljningen med 23,0 procent jämfört med 2022 (97 600). CUPRAs näst mest populära modell, elbilen CUPRA Born, levererade 45 300 enheter, vilket innebar en tillväxt på 44,4 procent jämfört med föregående år (31 400).
CUPRA förstärkte sin position som ett av Europas snabbast växande bilmärken genom sin starka prestation på nyckelmarknader. Tyskland förblir CUPRAs största marknad (72 300 sålda enheter; 23,8 procent högre än 2022), följt av Storbritannien (25 700; +78,5 procent). Spanien (19 600; +43,0 procent), Italien (17 100; +50,9 procent) och Frankrike (15 100; +97,6 procent) visade också stark tillväxt, följt av Polen (9 200; +197,6 procent) och Österrike (7 600; +40,7 procent). CUPRA slår även igenom i andra länder med ökade leveranser i Turkiet (10 000; +258,3 procent), Mexiko (6 500; +51,8 procent) och Australien (3 800; +238,1 procent).
2023 var ett historiskt år för CUPRA. Varumärket premiärvisade sin första helt elektriska SUV-coupé, CUPRA Tavascan, med lansering senare i år. Varumärket visade även sin nya konceptbil, CUPRA DarkRebel, som representerar den högsta uttrycksformen av CUPRAs design. Samtidigt fortsatte varumärket att expandera sitt unika CUPRA City Garage-nätverk med nya etableringar på ikoniska platser i Berlin och Paris.
På svenska marknaden levererade CUPRA totalt 4 068 personbilar under 2023, vilket är en ökning på 11 procent jämfört med 2022. 2023 blev därmed ett rekordår för CUPRA Sverige på en marknad där nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022 enligt Mobility Sweden.
SEAT åter i tillväxt 2023
2023 var en period av betydande tillväxt för SEAT. SEAT Arona behöll sin position som varumärkets bästsäljande modell med 89 000 levererade enheter (2022: 71 000; +25,3 procent), följt av SEAT Ibiza (77 700; +51,5 procent | 2022: 51 300) och SEAT Ateca (66 800; +38,5 procent | 2022: 48 200).
SEAT stärkte sin position i Spanien, som är varumärkets största marknad, med 59 700 levererade fordon, en ökning med 21,2 procent jämfört med föregående år. Tyskland (56 800; +21,2 procent), Storbritannien (32 100; +44,8 procent) och Frankrike (18 100; +30,0 procent) visade också betydande tillväxt. Mexiko kompletterade listan över de fem bästa marknaderna med en imponerande ökning på 92,6 procent, motsvarande 14 600 fordon.
“Genom CUPRA och SEAT skapar vi en kraftfull kombination som erbjuder konsumenter det bästa av båda världar under transformationen av bilindustrin,” sa Kai Vogler, Executive Vice-President for Sales & Marketing. “På SEAT S.A. kommer vi att fortsätta att möta kunderna behov och erbjuda erbjuda ett komplett utbud, från de mest effektiva traditionella förbränningsmotorerna till 100 procent eldrivna bilar.”
Det bästa av två världar
Under 2023 noterades en betydande ökning i den globala produktionen med 534 257 tillverkade SEAT- och CUPRA-bilar, vilket motsvarar en ökning med 27,1 procent jämfört med föregående år (420 190). Produktionen vid företagets anläggning i Martorell, inklusive Audi A1, ökade med 20,9 procent till 443 443 (2022: 366 764), drivet av en förbättrad av leveranskedja.
När SEAT S.A. riktar blicken mot framtiden lovordas 2024 som ett intensivt år fullt av betydelsefulla milstolpar, då företaget fortsätter att lägga grunden för den största transformationen i företagets historia. Detta innebär en övergång till elektrifiering och förändrad mobilitet för en ny era. Höjdpunkter inkluderar 40-årsjubileet av SEAT Ibiza och premiären av CUPRA Terramar. Världspremiärerna för uppdaterade CUPRA Leon och Formentor, tillsammans med CUPRA Born VZ, kommer ytterligare bredda varumärkets produktportfölj. Investeringen i CUPRAs globala expansion kommer också att fortsätta med öppnandet av nya CUPRA City Garages i Madrid, Manchester, Wien och Istanbul.