Telekomleverantörer, AI-ingenjörer och fordonstillverkare världen över arbetar tillsammans för att möta ett alltmer sammankopplat och komplext fordonsekosystem.
I takt med att internationella 3G-nätverk avvecklas står trafik-, affärs- och kritiska system (t.ex. polis, ambulans, brandkår) inför utmaningen att uppgradera och
anpassa sina system för att säkerställa sömlös integration med 6G-infrastruktur och teknologier. AstaZero har samarbetat med leverantörer för att lansera en ny testanläggningsteknologi, som gör det möjligt att nå
tillförlitlighet i kommunikationen mellan fordon på 99,999%, vilket är det största genombrottet inom fordonstestning på flera decennier.
I stort sett varje ny bil, lastbil och buss som säljs idag är utrustad med olika sensorer som behövs för att stödja föraren (t.ex. nödbromsning, filhållning etc.) och någon form av kommunikationsteknik som gör att föraren kan ta emot information om exempelvis vägförhållanden eller en trafiksituation. Nästa generation av kritiska kommunikationsscenarier kommer att använda sig av V2X för att frigöra den fulla potentialen i detta upplägg och göra det möjligt för fordon, både med och utan AI, att samarbeta inom EDGE-nätverk. Dessa system måste nå en tillförlitlighet på 99,999%, vilket innebär att det inte bara kommer att krävas tester på den enskilda sensornivån utan även på integrerade och samverkande system, vilket hittills varit omöjligt.
Detta är ett avgörande steg framåt på vägen mot självkörande fordon, industriell automation och
uppkopplade samhällen, eftersom det gör det möjligt att testa virtuella objekt och situationer i scenarier som endast begränsas av ingenjörens fantasi och fordonstekniken.
I en framtid där högautomatiserade trafiksystem inte bara ökar säkerheten utan också möjliggör att fordon och infrastruktur kan kommunicera sömlöst, kommer det intelligenta testnätverket att bidra till att optimera trafikflöden, minska trängsel, minimera utsläpp och i slutändan omvandla mobilitet i städer till en smidigare och mer effektivare upplevelse för alla.
Vid live-tester av komplexa trafikscenarier används orkestreringsverktyg för att hantera och kommunicera
kritiska data, inklusive exakt positionering och kontrollsignalering till och mellan olika objekt under testerna. Detta inkluderar självkörande fordon, cyklister, fotgängare, motorcyklar och fysisk infrastruktur såsom trafiksignaler. Den exponentiella användningen av drönarteknik, särskilt i stadsmiljöer, kommer också att gynnas av möjligheten och tillförlitligheten att testa en mängd olika scenarier.
RISE testanläggning AstaZero är den enda öppna och oberoende testplatsen i Europa, kanske till och med i världen, där transporttester med denna nivå av avancerad teknik görs tillgängliga för alla varumärken. Det möjliggör unika och objektiva tester med opartiska data, där produkterna testas till sin fulla kapacitet.
”I framtiden kanske denna detektering inte alltid kommer från sensorerna på själva fordonet, utan i istället från sensorer monterade på uppkopplad infrastruktur eller från sensorer på ett annat fordon. I den här typen av system är tre nyckelfaktorer avgörande: tillförlitlighet, ultrasnabb kommunikation och intelligent beslutsfattande. Den bittra sanningen är dock att utan en global, harmoniserad och integrerad teststrategi finns det ingen garanti för att fordon och infrastruktur kommer att ha kapacitet att möjliggöra högsta möjliga säkerhetsnivå med fullständigt förtroende i detta uppkopplade ekosystem,” sa Peter Janevik, VD, RISE AstaZero.
Det främsta skälet till att testa nya fordon och ny trafikteknologi är säkerhet och tillförlitlighet. När fordonstillverkarna innovativt arbetar för att minska antalet olyckor är behovet av att testa denna nya teknik till dess absoluta gränser avgörande för att den ska bli kommersiellt gångbar.
Ett säkrare ekosystem för fordon och gångtrafikanter kommer att vara ett viktigt resultat av den teknologi som testas på AstaZero. Studier visar att olyckor i europeiska städer ökar, särskilt med kommersiella fordon, fotgängare och cyklister. Det minskande antalet trafikolyckor i Europa har planat ut. Från 2019 sjönk
minskningen av dödsfall från en 10-procentig minskning till en 1-procentig minskning år 2023.
Testanläggningen kommer direkt att ta itu med detta genom att förbättra kommunikationen och samtidigt minska latensen mellan fordon och det infrastrukturella ekosystem som ligger till grund för dem.