Wolt: ”En titt i backspegeln”
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT ”En titt i backspegeln”

”En titt i backspegeln”

Publicerat av: Redaktionen

Wolt fortsätter sin framgångsrika expansion och de kan se tillbaka på ett mycket lyckat år 2024.

Vid årsskiften är det både naturligt och lockande att summera året som gått.

På TV visas årskrönikor med olika teman. Likadant i radiokanalerna. Årets låt ska utses av musikmedia. Hur var vädret i år? Vilka var de stora händelserna i Sverige och globalt? Var året som gått ett bra år eller inte?

Svaret på den sista frågan varierar självklart för oss alla, både som företag och som individer. Om vi frågar Wolt så är svaret tydligt; År 2024 var ett mycket bra år. Det bästa hittills!

Det vet vi eftersom vi ställde precis den frågan till Johan Grönvall som är Sverigechef på Wolt. De har många olika fordon som rullar runt om i världen, så vad ser de i backspegeln?

Nytt kontor, nya utsikter

Vi träffar honom på Wolts nya kontor i Stockholms norra innerstad. Vi sätter oss ner med en kopp kaffe för en pratstund med Johan om året som gått. De har nyligen flyttat till en nybyggd kontorsbyggnad med stora fönsterytor som skapar en ljus arbetsmiljö med vidsträckt utsikt åt flera håll. Ja, det skulle faktiskt även kunna vara en beskrivning av deras position på marknaden. Det är en ständig utveckling som pågår på Wolt, där man inte är rädd att prova nya koncept för att bredda sitt utbud.

Wolt: ”En titt i backspegeln”

Johan Grönvall som är Sverigechef på Wolt

Hur har då år 2024 varit för er?, frågar vi Johan.

”Om jag ska sammanfatta året i ett enda ord så får det bli – Expansion”, svarar han och fortsätter.

”Att vi växer är i sig inget nytt men vår tillväxt består numera av flera olika beståndsdelar. Först och främst handlar det om traditionell expandering i form av fler anställda och nya etableringsorter. Under 2023 växte vår personalstyrka med 50 % och 2024 landar vi på en ökning med 60 %. Vi har i dagsläget 420 anställda i Sverige”.

Med kraftig expansion brukar företag drabbas av ”växtvärk”, bland annat på grund av utmaningen att ta hand om alla nyanställda samt att bibehålla företagskulturen. Hur hanterar ni det på Wolt?

”Självklart är vi medvetna om vikten av att ha en fungerande organisation som klarar att växa i den takt som vi gör. Faktum är att vi har ytterligare en parameter att förhålla oss till, förutom att vi blir fler, och det är att vi har ett 15-tal olika nationaliteter här på kontoret. Det ser jag inte som en utmaning utan som en tillgång som vi vill ta vara på. Vi är inte naiva och tror att en fungerande företagskultur skapas av sig själv, därför har vi bland annat något vi kallar för Connect Weeks. De genomförs var 6:e vecka och syftar till att skapa en arena där vi alla kan ta upp och diskutera skilda spörsmål utifrån våra olika roller i organisationen”, svarar Johan.

Nya länder, nya städer

Det är inte bara i Sverige som Wolt expanderar. Under 2024 öppnade de upp i fyra nya länder; Azerbajdzjan, Uzbekistan, Luxemburg och Österrike.

Den globala tillväxten ligger på 1-2 nya städer per dag (!). I Sverige gick Wolt från 18 till 46 städer under 2024. Eftersom affärsmodellen i grunden bygger på en väl fungerande och stabil applikationslösning ställer det givetvis mycket stora krav på företagets förmåga att skala upp sin IT-miljö i motsvarande grad.

”En av förklaringarna till att vi har lyckats med detta är att vi har en egenutvecklad IT-plattform. Det gör oss, mer eller mindre, oberoende av externa parametrar. Vi har tusentals systemutvecklare i vår organisation. De är fördelade på våra fyra Tech Hub:ar som ligger i Finland, Israel, Sverige och Tyskland”, berättar Johan.

Nya möjligheter

Wolts expansion stannar inte vid att de anställer nya medarbetare och etablerar sig på fler orter. Dessutom utvecklas hela konceptet löpande. Nya tjänster tillkommer med jämna mellanrum. Återigen pekar Johan på vikten av att de har en egenutvecklad IT-miljö där de kan prova nya idéer efterhand som de dyker upp. Inte sällan är det medarbetare som kommer med förslag på nya tjänster.

Wolt Drive är ett exempel där man bland annat samarbetar med hamburgerkedjan Max och levererar deras produkter direkt till slutkunden. En ny tjänst är att man, via Wolt Drive, kan beställa varor från apotekskedjan DOZ. Det är ett exempel på Wolts vision om att göra våra liv smidigare under mottot ”Lättare liv i din stad”.

Andra exempel på deras tjänster är Wolt Plus, som är ett lojalitetsprogram, och Wolt Capital som är en finanstjänst för restauranger som vill ansluta sig till Wolt. Vi ber Johan berätta lite mer om den tjänsten.

”Tanken är att vi ska stödja våra befintliga och kommande restauranger med olika former av supporttjänster när det gäller finansiering och marknadsföring. Vi kan hjälpa till med affärsplanering, marknadskampanjer och personliga websidor som ökar deras digitala synlighet. Dessutom har vi nyligen introducerat Wolt Ads som innebär att de bara betalar när kunder lägger en faktisk order”, förklarar han.

Finns det då inte några moln på Wolts himmel undrar vi.

”En sak som vi behöver förhålla oss till är mognadsgraden när det kommer till att använda digitala lösningar för vår vardag. Även om vi i Sverige, generellt sett, är hyggligt IT-mogna så ligger vi efter när det gäller antal beställningar via digitala handelsplattformar jämfört med andra länder. Det ser vi tydligt i våra system”, svarar Johan.

Han ger oss följande exempel när det gäller antal beställningar per person och år:

Sverige              3

Finland             5

Baltikum          6

USA                   8-9

Sydkorea          39-40 (!).

En personlig galleria i fickformat

Under vårt samtal släpper vi nu blicken från backspegeln och ber Johan istället beskriva vad han ser på Wolts väg framåt under 2025?

”Wolt Drive kommer att fortsätta att växa och vi går ifrån att bara göra våra kunders liv lättare där de bor. Vi kan ta vår nya apotekstjänst som ett exempel. Det finns många som har en äldre släkting eller vän som bor på en annan ort och som behöver olika apoteksprodukter. Med den här tjänsten kan vi hjälpa till med det även om du för tillfället inte är på besök hos personen. Vi behöver inte veta var du befinner dig utan vår leverans anpassar sig efter dina önskemål. Allt vi behöver är en GPS-signal”, säger han.

Det gäller självklart att Wolt är etablerat på den aktuella orten, men om de inte är det än så är det nog bara en tidsfråga med tanke på deras etableringstakt.

”Retail är ett annat område som vi satsar på. Vi vill skapa en digital marknadsplats som i praktiken blir en shopping-galleria i kundens mobil. Alla kan få en personligt anpassad version i sin app, utformad efter det som de är intresserade av”, förklarar Johan.

Det är dags att avsluta vårt samtal med Johan Grönvall. Vi kan konstatera att ”mellan raderna” har vi hört att ännu fler tjänster är på gång hos Wolt men att han inte kan avslöja det ännu. Däremot är han tydlig när han avslutar med att hylla teamet och alla medarbetarna som gör deras framgång möjlig.

År 2025 ser ut att bli ännu ett spännande Wolt-år.

Läs mer om Wolt: www.wolt.com

Relaterade Artiklar