Nästan dubbelt så många chefer som medarbetare inom detaljhandeln anser att det är vd:n som driver digitaliseringsarbetet.
Samtidigt råder det fortfarande en bred AI-skepsis bland både chefer och medarbetare. Det visar en rapport från konsultföretaget Columbus har tagit fram, med insikter från Svensk Handel.
I rapporten ”Detaljhandelns digitala självbild” har Columbus tillsammans med Sifo och Mantap undersökt medarbetares och ledningsgruppschefers syn på digitalisering hos svenska företag inom detaljhandeln.
Bara drygt hälften (56 %) av de anställda upplever att deras företag har en tydlig digitaliseringsstrategi. Chefer är något mer positiva, men var tredje (28 %) anser att strategin är otydlig. Det finns även en oenighet om vem som ansvarar för att driva digitaliseringen. Var tredje chef (32 %) uppger att vd:n leder digitaliseringen medan endast 17 procent av medarbetarna delar denna uppfattning.
Skilda uppfattningar om digitaliseringsprojekt
Dessutom skiljer sig chefernas och medarbetarnas syn på digitaliseringsprojektens framgång. Rapporten visar att endast var tredje chef (36 %) och var femte medarbetare (22 %) anser att de har varit lyckade.
– Många företag ser digitalisering som ett it-projekt istället för ett förändringsprojekt, vilket leder till att transformationen blir svår att genomföra. En avgörande framgångsfaktor för att lyckas med digitaliseringen är att man tillsätter rätt resurser och kompetenser för förändringsledningen, säger Samuel Sapire, VP för Digital Commerce Sweden på Columbus Sverige.
AI-skepsis bland chefer och medarbetare

Samuel Sapire, VP för Digital Commerce Sweden på Columbus Sverige
Rapporten visar också att det råder viss AI-skepsis bland chefer och medarbetare inom detaljhandeln. Endast var tredje (35 %) chef och var tionde medarbetare (10 %) tror att AI kommer att ha en positiv inverkan på det egna företaget.
Den utbredda AI-skepsisen utgör dock ett hinder för just detaljhandeln, menar Samuel Sapire som ser att företag som inte anammar den nya tekniken riskerar att hamna på efterkälke och förlora konkurrenskraft på marknaden:
– AI är en kraft som påverkar hela detaljhandeln och chefer som ännu inte ser dess positiva inverkan på det egna företaget behöver därför se över sin verksamhet för att stå bättre rustade för det stundande paradigmskiftet, säger Samuel Sapire.
Framgångsfaktorer för en lyckad digital transformation enligt Samuel Sapire:
- Definiera strategin och prioriteringarna
- Utse en förändringsledare och förändringsambassadörer i verksamheten
- Tillsätt ett projektteam med rätt personer och kompetenser
- Öka förståelsen för förändringens positiva effekter på både individ- och gruppnivå
- Sätt tydliga mål och gör regelbundna uppföljningar
- Kommunicera för att skapa engagemang och förändringsvilja
Om undersökningen:
Chefer
Mantap har genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 miljoner kronor i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel.
I början av undersökningen har en kontrollfråga ställts för att säkerställa att respondenterna uppfyller kravet. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.
Medarbetare
Totalt intervjuades 4 909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1141 stycken.
Om Columbus:
Columbus är ett konsultföretag som hjälper organisationer att skapa affärsvärde genom att definiera, genomföra och utveckla hela verksamheten. Genom att leverera digitalt värde med hjälp av pålitliga rådgivare gör vi det möjligt för våra kunder att utvecklas och växa. Med över 1 500 anställda vägleder vi våra kunder genom deras digitala transformation och levererar bestående värde inom tillverkningsindustrin, detaljhandeln och distributions-, livsmedels- samt life science-branscherna. Vi ger rådgivning, implementerar och förvaltar affärskritiska lösningar inom Cloud Services, ERP, Data & AI, Digital Commerce, Business Process Automation, Enterprise Information Management, cybersäkerhet och mer. Med huvudkontor i Danmark och global närvaro säkerställer vi lokal leverans av våra tjänster i ett globalt perspektiv. Läs mer på columbusglobal.com.