I kampen mot matsvinn bidrog Sveriges ”Ät Snart”-stationer förra året till att rädda över 22 miljoner varor.
Mjölk och nötfärs var de mest populära kort-datum-varorna som räddades från att slängas.
Detta framgår av en ny rapport från Deligate, som driver Sveriges “Ät Snart”-stationer, som hjälper butiker att prissänka, datumkontrollera och minska svinnet.
Mjölk toppar listan med flest sålda varor, tätt följd av nötfärs. Sammanslaget visar statistiken att mejeriprodukter och kött även är de mest efterfrågade kategorierna.
Topp 10 mest räddade varor 2024:
Daniel Bergkvist, ansvarig för innovation och matsvinn på Deligate
Mjölk
- Nötfärs
- Yoghurt
- Hamburgare
- Filmjölk
- Vispgrädde
- Blandfärs
- Kycklingfärs
- Crème Fraiche
- Högrevsfärs
”Att mejeri och kött är i topp är inte förvånande då de är viktiga basvaror för svenska hushåll och samtidigt känsliga för korta hållbarhetsdatum. Det går att minska matsvinnet och det går att göra det nu. De butiker som räddar mest mat med Ät Snart-stationen säljer nu mellan 4 400 – 4 800 varor per månad. På dessa nivåer innebär det en försäljning på mellan 150 000 – 170 000 kronor varje månad,” säger Daniel Bergkvist, ansvarig för innovation och matsvinn på Deligate.
Under året har svenska ICA-butiker med ”Ät Snart”-stationer tillsammans räddat 555 073 varor, vilket motsvarar 388 ton mat och en försäljningsökning på 30,3 miljoner kronor. Den bäst presterande butiken, ICA Kvantum Kronoparken i Umeå, räddade ensamt 34 ton mat – ett imponerande resultat som visar på kraften i att aktivt arbeta med matsvinn.
”En sak som vi ser i vårt dagliga arbete är förflyttningen av hur vi ser på mat med kort datum, genom att framställa den som attraktiv och mer som ett klipp än en produkt som inte bör väljas på grund av dåligt bäst-före-datum. Det här är en viktig pusselbit för att förändra beteendet kring maten. Vi tror också att denna syn på maten följer med hem och slutligen kommer att påverka även hur vi ser på maten i vår egen kyl hemma.”, säger Daniel Bergkvist.
Om ”Ät Snart” och Deligate
”Ät Snart” är ett initiativ av Deligate, som stöttar butiker i att identifiera, prissänka och sälja varor med kort datum. Deras system används av kedjor som ICA, Coop och Carrefour Belgien, och totalt har över 22 miljoner varor räddats under 2024.