En ny undersökning från Matkahuolto, Finlands mest uppskattade leveransföretag, visar att finländska konsumenter planerar att spendera stort inför julen trots rådande ekonomisk osäkerhet.
Matkahuoltos senaste data indikerar att årets julhandel väntas förbli stabil, med en majoritet av finländarna som håller fast vid sina julklappsbudgetar.
Samtidigt ser e- handelsförsäljningen en ökning för första gången på två år.
Undersökningen visar att 57 % av de finska konsumenterna planerar att spendera ungefär lika mycket på julklappar som förra året, med en genomsnittlig budget på 233 euro, vilket motsvarar cirka 2 700 kronor. Samtidigt planerar 14 % att öka sin budget medan 23 % avser att minska den något. Matkahuoltos data tyder även på att paketleveranserna kommer att ligga på samma nivå som förra årets volymer, vilket indikerar en stabil efterfrågan på leveranstjänster inför och under julen.
Insikterna visar på en betydande potential för svenska e-handelsföretag i Finland
Trots positiva framtidsutsikter är entusiasmen inför Black Friday dämpad – hela 43 % av finländarna är fortfarande osäkra på om de kommer att handla under rean. Denna försiktiga men stabila inställning pekar på en möjlighet för svenska e-handelsaktörer att locka finska kunder, särskilt då många finländare (24 %) planerar att handla från utländska nätbutiker i år och föredrar återförsäljare som Zalando, Elgiganten (Gigantti) och Temu.
Undersökningen visar också att finska konsumenter främst lockas till nätshopping av två skäl: att undvika trängsel och julrusch i butikerna (66 %) samt möjligheten att jämföra priser (36 %).
”Trots de senaste ekonomiska utmaningarna är det tydligt att finländarna fortfarande planerar att spendera på julklappar – en uppmuntrande signal för svenska e-handelsföretag som vill nå kunder i Norden. Den växande trenden med finska konsumenter som handlar från svenska nätbutiker innebär en unik möjlighet för svenska företag att stärka sin närvaro. På Matkahuolto är vi engagerade i att erbjuda pålitliga och kundfokuserade leveranslösningar som hjälper företag att lyckas på den finska e-handelsmarknaden,” säger Kati Nevalainen, direktör av pakettjänster och serviceställen på Matkahuolto.
Matkahuoltos insikter visar en växande trend av gränsöverskridande shopping i Norden, där 26 % av de finska nätköpen nu görs hos svenska e-handelsföretag. Matkahuolto förutspår att denna andel kommer att öka under de kommande åren, vilket lyfter fram möjligheter för e-handlare att etablera och expandera sin verksamhet på den finska marknaden.
Matkahuolto – det pålitliga valet för svenska e-handlare som levererar till Finland
Matkahuolto strävar efter att vara det främsta valet för leveranser mellan Sverige och Finland, ett rykte företaget har upprätthållit som Finlands mest uppskattade leveransbolag i över tio år.
Finska konsumenter ser dessutom Matkahuolto som det mest hållbara leveransföretaget i landet. Med ett omfattande nätverk av 2 500 paketskåp och utlämningsställen över hela Finland samt djupgående kunskap om den finska marknaden och dess konsumenter, stödjer Matkahuolto svenska e-handelsföretag i att lyckas på den finska marknaden.
Om Matkahuolto
Matkahuolto är ett modernt serviceföretag som i 90 år har fört samman människor och varor på ett smidigt sätt. Vi betjänar våra kunder med gedigen erfarenhet och genom att alltid förbättra kundupplevelsen. År 2023 var vår omsättning 94,7 miljoner euro. Vi arbetar målmedvetet för att minska utsläppen. Vi har förbundit oss till vetenskapligt baserade klimatmål och rapporterar årligen om våra framsteg. Som stöd för vårt arbete har vi utarbetat en klimatfärdplan som vägleder oss mot vårt mål att halvera alla våra utsläpp och bli koldioxidneutrala till 2030. Varje paket och leverans är viktig för oss. Vi ser till att allt som går genom oss alltid transporteras på ett tillförlitligt sätt. Läs mer www.matkahuolto.fi/internationell