Litium förvärvar Geins
Hem E-HANDELLitium förvärvar Geins

Litium förvärvar Geins

Publicerat av: Redaktionen

Litium tar nästa steg i sin tillväxtresa och förvärvar SaaS-bolaget Geins.

Genom förvärvet förstärker Litium sin position som en av Nordens ledande aktörer inom digital handel och accelererar utvecklingen av AI-drivna och automatiserade lösningar för både B2B- och B2C-segmentet.

Förvärvet av Geins stärker Litiums årsomsättning med ca 9 MSEK vilket gör att Bolaget nu närmar sig en årsomsättning om ca 90 miljoner kronor.

Litium förvärvar GeinsDet årliga resultatbidraget uppskattas att uppgå till ca 3–5 MSEK, vilket förväntas nå full effekt inom ett år från förvärvsdatumet.

”Genom att kombinera Litiums etablerade plattform med Geins moderna SaaS-arkitektur och spets inom AI och automatisering kan vi höja kundvärdet på riktigt. Vi ser tydliga möjligheter att automatisera delar av kundresan, vilket gör lösningarna både mer skalbara och kostnadseffektiva för våra kunder. Det här förvärvet är en viktig milstolpe i vår tillväxtresa.” säger Martin Billenius, vd för Litium.

Geins, som redan används av varumärken som Bubbleroom, Nymans Ur och Platinumcars, erbjuder en true SaaS, API-first commerceplattform. Bolaget har byggt upp unik expertis inom AI och automatisering som nu blir en del av Litiums erbjudande.

”Vi ser fram emot att bli en del av Litium och fortsätta utveckla en av marknadens mest moderna SaaS-plattformar. Med Litiums resurser och position kan vi accelerera innovationen och skapa ännu större kundnytta.” säger Kristian Arvidsson, vd på Geins.

Förvärvet innebär att Litium direkt stärker sin teknologiska utvecklingskraft genom Geins sex medarbetare med djup produkt- och teknologiexpertis. Bolagen kommer att integreras fullt ut för att skapa synergier inom försäljning, marknadsföring, produktutveckling och administration.

Litium används idag av framgångsrika bolag som RevolutionRace, Jollyroom, Tingstad och Bevego. Med Geins spets inom AI och automatisering adderas nya möjligheter för snabbare innovation inom exempelvis AI-drivna rekommendationer, automatiserade processer och förbättrad användarupplevelse.

”Vi ser att kompletterande förvärv kan bli ett viktigt verktyg för att ytterligare accelerera vår tillväxtresa. Kombinationen av organisk utveckling och strategiska förvärv ger oss de bästa förutsättningarna att ta en ledande position i Europa,” säger Martin Billenius, vd för Litium.

Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-09-08 08:21 CET.

 

 

Om Litium

Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.

 

Om Geins:

Geins är ett API-first commerce backend as a service som hjälper varumärken, återförsäljare och byråer att accelerera sin tillväxt. Med Geins kan de lansera snabbare, sänka sina kostnader och skala handel på nya marknader. Produkten kommer förkomponerad med PIM, CMS, OMS, Wholesale och Search i ett och samma backend, vilket minskar komplexitet, driftskostnader och tid till marknad. Geins är molnbaserat, skalbart och framtidssäkrat för AI, vilket gör det till ett självklart val för företag som vill bygga handel redo för nästa generation. För mer information, besök www.geins.io

Relaterade Artiklar